نکته بهداشتی روز: چطور گردن را برای تیروئید معاینه کنیم

همشهری آنلاین:
معاینه شخصی منظم گردن به شناسایی زودرس بیماری‌های غده تیروئید به خصوص سرطان تیروئید یاری می‌رساند.

شیوع سرطان تیروئید در حال افزایش بوده است. با اینکه با درمان‌های موجود پیش‌آگهی این بیماری در اغلب موارد خوب است، برخی از بیماران در مراحل پیشرفته سرطان تیروئید به پزشک مراجعه می‌کنند و این وضعیت درمان را مشکل می‌کند.

با اینکه اغلب موارد سرطان تیروئید بدون نشانه یا شکایت خاصی بروز می‌کند، اما کسانی که در معرض دوزهای بالای پرتوتابی بوده‌اند یا سابقه سرطان تیروئید در بستگان درجه اولشان دارند، باید بیشتر مراقب باشند.

تغییر صدای ناگهانی یا ایجاد توده در گردن ممکن است نشانه هشداردهنده بروز سرطان تیروئید باشند.

برای اینکه معاینه شخصی گردن را انجام دهید، از یک آینه استفاده کنید تا به جلوی گردنتان نگاه کنید و محل قرارگیری غده تیروئید، یعنی بخش پایینی میانه گردن را معاینه کنید.

درحالی‌که توجهتان را بر این نقطه متمرکز کرده‌اید، سرتان را کمی به عقب ببرید و هم‌زمان یک لیوان آب را بنوشید و آب را ببلعید. در هنگام بلعیدن آب، مراقب ایجاد هر برجستگی یا برآمدگی در این ناحیه باشید.

مراقب باشید که سیب آدم را با تیروئید اشتباه نگیرید. غده تیروئید پایین‌تر از سیب آدم و نزدیک‌تر به استخوان ترقوه در جلوی گردن قرار دارد.

اگر برآمدگی یا برجستگی در این منطقه دیدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است تیروئیدتان بزرگ ‌شده باشد یا دارای گره تیروئیدی باشید. پزشکتان می‌تواند تعیین کنند که آیا بررسی برای سرطان تیروئید لازم است یا نه یا در صورت وجود بیماری‌های تیروئیدی دیگر نیازی به درمان هست یا نه.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =