درمان تازه ای برای بیماران هموفیلی با روش گیاهی

افراد مبتلا به هموفیلی نیازمند تزریق منظم فاکتورهای انعقادی به منظور جلوگیری از خونریزی هستند. با این حال در طی درمان، قابل توجهی از آنتی بادی ها بر علیه فاکتورهای انعقادی عمل کرده و منجر ایجاد واکنش آلرژیک به درمان دراز مدت در این بیمارها می شود.

محققان دانشگاه دندانپزشکی پنسیلوانیا و دانشگاه فلوریدا به منظور ایجاد روش درمانی برای جلوگیری از افزایش این آنتی بادی ها، از پروتئین های دارویی تولید شده در سلول های گیاهی برای نگاه داشتن فاکتورهای انعقادی به جای مسدود کردن فاکتورهای انعقادی استفاده کردند.

هنری دانیل (Henry Daniell) استاد دانشکده دندانپزشکی Penn و محقق ارشد این مطالعه با همکاری محقق قبلی در این زمینه آقای رولاند دبلیو هرزوگ (Roland W. Herzog)، استاد دانشگاه فلوریدا این تحقیق را انجام داده و نتایج آن در مجله درمان مولکولی منتشر شده است.

دانیل در این زمینه گفت: “نتایج بدست آمده بسیار چشمگیر بودند. ما زمان لخته شدن خون در هر یک از سگ ها را اصلاح کرده و از تشکیل آنتی بادی جلوگیری کردیم. همه نتایج بدست آمده از این آزمایش نشان می دهد که این دارو آماده ارائه در سطح کلینیکال می باشد.”

 در این مطالعه از پلت فرم ثبت مواد دارویی تولید گیاهی دکتر دانیل، که در آن تغییرات ژنتیکی گیاهان منجر به تولید پروتئین های انسانی در برگ های گیاه می شود، استفاده شد. در بیماری هموفیلی، هدف محققان برای جلوگیری از ایجاد آنتی بادی هایی است که تزریق فاکتور لخته شدن خون را مهار می کند.

پژوهشگران این ایده را می پرورانند که، خوردن یک ماده حاوی فاکتورهای انعقادی، مانند برگ گیاهان مهندسی شده، بتواند تحمل خوراکی به عامل پروتئین را تسهیل کنند.

مانند کودکان که در سنین پایین بادام زمینی می خورند و کمتر دچار واکنش آلرژیک می شوند.

این روش در آزمایشات قبلی نیز اثبات شده بود، که مصرف مواد گیاهی حاوی فاکتورهای انعقادی هشت در موش های دچار هموفیلی A تا حد زیادی از تشکیل مهار کننده فاکتورها جلوگیری می کند. در این مطالعه محققان بیماری هموفیلی B، فرم نادر از بیماری که در آن بیمار دچار نقص فاکتور لخته کننده چهار IX است را مورد بررسی قرار دادند.

محققان از کاهو اصلاح شده برای تولید پروتئین فیوژن حاوی فاکتور انعقادی IX و زیر واحد غیر سم B استفاده کردند. جزء دوم کمک می کند تا پروتئین هنگام عبور از مخاط روده به وسیله میکروب های روده هضم شده در حالی که دیواره سلول های گیاهی از هضم فاکتورهای انعقادی در معده حفاظت می کند. گیاهان کاهو در یک مرکز هیدروپونیک رشد می کند.

از آنجا که محققان می خواستند اطمینان حاصل شود که درمان در یک مدل حیوانی نزدیک به انسان نیز کاربرد دارد، آنها این آزمایش را در سگ های مبتلا به هموفیلی B نیز انجام دادند. محققان در مرحله مطالعه مقدماتی، به مدت دو هفته برای ۱۰ ماه کاهو یخ زده با طعم بیکن به سگ ها دادند. با توجه به اینکه هیچ عوارضی مشاهده نشد، محققان آزمایش را وسیع تر کردند. آن ها چهار سگ را بعنوان گروه کنترل در نظر گرفتند و به چهار سگ دیگر به مدت چهار هفته کاهو داده و به مدت هشت هفته شروع به دریافت فاکتور IX بصورت هفتگی کردند. سگ ها گروه کنترل تنها فاکتور دریافت کردند و کاهویی مصرف نکردند.

همه چهار سگ گروه کنترل، سطح قابل توجهی از آنتی بادی های ناشی از فاکتور IX نشان دادند و دو تا از سگ ها دچار واکنش آنافیلاکتیک نیازمند آنتی هیستامین شدند. در مقابل، سه نفر از چهار سگ در گروه تحت آزمایش، سطح حداقل از آنتی بادی IgG2 داشتند و هیچ سطح قابل تشخیص از IgG1 یا IgE نشاند ندادند. سگ چهارم در گروه آزمایش، پاسخ نسبی به درمان داشتند. محققان بر این باورند که این موضوع به دلیل آنتی بادی های ناشی فاکتور IX انسانی که از قبل موجود بوده می باشد.

به طور کلی، سطح آنتی بادی هایIgG2 در سگ تحت آزمایش سی و دو بار کمتر از گروه کنترل بود. علاوه بر این، نتایح بدست امده نشان داد هیچ عوارض جانبی منفی در این روش درمان وجود ندارد، و نمونه خون گرفته شده در طول این آزمایش هیچ نشانه ای از مسمومیت از درمان را نداشت. گام های بعدی برای تیم های تحقیقاتی شامل مطالعات سم شناسی و فارماکوکینتیک بیشتر، قبل از کاربرد یک نرم افزار داروی تحقیقاتی جدید با FDA است. موسسات ملی بهداشت گرانت که در زمینه تحقیقات و درمان و با مخفف SMARTT، از مطالعات IND حمایت می کند. مطالعات SMARTT است به پیشرفت روش های درمانی در مدل های حیوانی به منظور تائید آزمایش های بالینی در انسان سرعت می بخشد.

این مطالعه توسط انستیتو ملی قلب،ریه و خون NIH و نووو نوردیسک (Novo Nordisk) حمایت می شد.

منبع: سایت بنیاد امور بیماری های خاص


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =