سه علت اصلی بروز سکته قلبی و راهکار پیشگیری از عوامل خطر

همشهری آنلاین:
دبیرعلمی کنگره خدمات آزمایشگاهی ایران، پرهیز از استعمال دخانیات، افزایش فعالیت بدنی و کاهش کالری مصرفی را از راهکارهای مهم پیشگیری از سکته‌‌های قلبی عنوان کرد.

دکتر رضا محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: قلب یک عضو عضلانی حیاتی است که مسئولیت به حرکت در آوردن خون در سیستم عروقی بدن را بر عهده دارد و این فعالیت را به‌ شکل موثر تا آخر عمر انجام می‌دهد. بدیهی است کوچک‌ترین اختلال در این روند ممکن است عوارض جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

وی افزود: بیماری‌های قلبی متعددی وجود دارند که شایع‌ترین آنها شامل بیماری‌های عروق قلبی هستند که ممکن است به سکته‌های قلبی منتهی شوند.

محمدی ادامه داد: سکته‌های قلبی حاصل انسداد یک یا چند چند شریان (رگ تغذیه‌کننده) قلبی هستند که خود معمولا نتیجه افزایش ضخامت و سختی دیواره عروق شریانی به دلیل رسوب ترکیبات لیپیدی و به‌ خصوص کلسترول در دیواره شریان به وجود می‌آید.

دبیر علمی دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، با عنوان این مطلب که بیماری شریان‌های قلبی یک بیماری مزمن است، افزود: این بیماری از ابتدای زندگی آغاز شده و به تدریج پیشرفت می‌کند تا اینکه نهایتاً با کاهش قابل‌توجه قطر داخلی این شریان‌ها، خونرسانی به بافت قلب مختل شده و به دلیل عدم تأمین نیازهای غذایی و اکسیژنی قلب، عوارض بیماری به شکل درد قفسه سینه و سکته قلبی نمایان می‌شود.

محمدی گفت: تاکنون عوامل متعددی شناسایی شده‌اند که سبب تسریع در روند تنگ‌شدن شریان‌های قلبی می‌شوند که مهمترین آنها شامل افزایش لیپیدهای (چربی‌های) خون، به‌ویژه کلسترول، تری‌گلیسرید و LDL، افزایش گلوکز خون یا دیابت، افزایش فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و کم‌ تحرکی هستند. از این رو، برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی لازم است این عوامل خطر برطرف و یا تحت کنترل قرار گیرند.

وی افزود: برخی عوامل خطر سکته‌های قلبی با شیوه زندگی افراد ارتباط دارند. نوع تغذیه، میزان فعالیت بدنی و استعمال دخانیات از علل اصلی سکته‌های قلبی در افراد دارای رژیم غذایی پرکالری (به‌خصوص حاوی مقادیر زیاد کربوهیدرات و چربی‌ها) ، کم تحرک و سیگاری است. پرهیز از استعمال دخانیات، افزایش فعالیت بدنی و کاهش کالری مصرفی از راهکارهای مهم پیشگیری از سکته‌های قلبی هستند.

محمدی تاکید کرد: یکی از یافته‌های مهم در بررسی دیواره عروق افراد مبتلا به تنگی شریان‌های قلبی، رسوب ترکیبات لیپیدی و به‌خصوص کلسترول و LDL است. این در حالی است که HDL به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع رسوب LDL و کلسترول در دیواره عروق می‌گردد و یک اثر حفاظتی در برابر ایجاد تنگی‌های عروق دارد.

دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، از ۳۱ فروردین تا سوم اردیبهشت ۹۶ در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 5 =