دکتر کریم : روستاهای سالم می توانند به مراکز توریستی و گردشگری تبدیل شوند

جشنواره اجرای طرح روستای سالم حوری آباد از توابع جوانرود امروز چهارم اردیبهشت ماه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع  و معاون عمرانی استانداری ، ریاست و معاون بهداشتی دانشگاه ، ریاست شبکه بهداشت و درمان  و فرماندار شهرستان جوانرود و برخی از مسئولان دانشگاهی و محلی برگزار شد.

دکترکریم که در این مراسم سخن می گفت  توسعه پایدار را امری مهم و مبتنی بر مشارکت مردم ، فرهنگ سازی و توانمندسازی و مشارکت بین بخشی دیگر دستگاهها دانست و گفت: ما باید  روستاها را به سمت  توسعه پایدار و عمران و آبادی بیشتر هدایت کنیم و با توسعه روستاها یی مثل حوری آباد  آنها را به مراکز مهم توریستی و گردشگری تبدیل کنیم تا به جای اینکه مردم ما  گردشگر کشورهای دیگر باشند از نقاط  جالب و دیدنی خودمان دیدن کنند.

رییس دانشگاه با بیان اینکه طرح روستای سالم برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح و اجرا شده است گفت:ما امروز روستایی سالم را ارائه داده ایم که دیگر استان ها بتوانند از آن بعنوان الگو استفاده کنند.

وی انسان سالم را محور اصلی توسعه پایدار دانست و با اشاره به اینکه انسان سالم تنها در یک محیط سالم پرورش می یابد اظهار امیدواری کرد این طرح تا جایی پیش برود که تمام روستاهای استان روستای سالم باشند.

رییس دانشگاه در ادامه افزود: جوانان روستا نیز در این راستا باید به فکر ارتقای روستا باشند چرا که تنها با حفظ امنیت ، امکانات ، بهداشت، رفاه ، و فراهم کردن زیرساخت ها به توسعه پایدار و همیشگی روستاها دست خواهیم یافت.

وی توسعه پایدار روستاها را عامل اصلی مقابله با حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و گفت: با توسعه پایدار روستاها نه تنها مهاجرتی به شهرها نخواهیم داشت بلکه با فراهم کردن امکانات وسیع در روستاها قطعا تا جایی پیش خواهیم رفت که آمار مهاجرت بالعکس یعنی از شهر به روستا روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

در ادامه این مراسم دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه نیز ضمن بیان اینکه روستای حوری آباد جوانرود سومین روستای سالم بعد از پاطاق در سرپل ذهاب و چغاگینو در ماهیدشت می باشد استقبال مردم ساکن در روستاها از اجرای این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: مردم بسیاری از روستاهای استان درخواست اجرای این طرح در روستای خود را دارند و ما هم در حال برنامه ریزی برای اجرای این طرح در تعداد بیشتری از روستاهای استان هستیم.

وی هدف از اجرای این طرح را علاوه بر فرهنگ سازی در روستاها به منظور داشتن محیطی سالم و زیبا ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال و کارآفرینی و درنهایت ایجاد شغل و ماندگاری روستاییان در محیط روستا دانست.

دکتر شکیبا اجرای احداث و بهداشتی نمودن سرویس های بهداشتی ، آسفالت روستا به طول ۶ کیلومتر ، بهسازی و سنگفرش کوچه ها و معابر ، بهسازی و نوسازی مسجد، جانمایی و نصب سطلهای زباله ، راه اندازی سیستم جمع آوری زباله ، بهسازی و نوسازی محلهای نگهداری دام ، احداث جایگاه موقت دام  ، بهسازی و نوسازی منازل ، کوچه بندی  و نامگذاری آن ، احداث  میدان ، پارک و راه اندازی سیستم جمع آوری فاضلاب ، زیباسازی روستا، تهیه وسایل ورزشی دانش آموزان ، بهسازی مدرسه روستا را از جمله اقدامات اساسی در  روستای حوری آباد برشمرد .

معاون بهداشتی دانشگاه جلب مشارکت های مردمی و هماهنگی بین دستگاه های ذیربط را عامل اصلی سالم سازی روستا دانست و اعلام نمود اجرای این طرح با کمترین هزینه انجام شده است.

این مراسم با سخنرانی برخی از مقامات و مسئولین ذیربط , اهدای لوح تقدیر به دست اندرکاران ذیربط  و همچنین برنامه های متنوع و شاد  موسیقی ، بازی های محلی خاص منطقه و نیز کاشت درخت نهال و  برگزاری جشنواره غذای سالم  و سنتی ادامه یافت.

منبع: سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 13 =