چگونگی خشکی چشم را درمان کنیم

فردی که دچار خشکی چشم شده باشد در هنگام مراجعه به پزشک در رابطه با علائم بیماری، سابقه پزشکی ، اسامی داروهای فعلی و در مورد وضعیت شغل باید توضیح دهد.

آزمایشات مختلفی  می تواند مقدار اشک پشت پلک، عملکرد درست و درصد تبخیر تعیین کند.

با سه روش می توان چشم را مرطوب نگه داشت که عبارتند از:

تولید اشک طبیعی

این عمل از طریق روش هایی مانند پلک زدن مکرر در هنگام کار با مانیتور یا تماشای تلوزیون، عدم مصرف دخانیات و استفاده از عینک جهت محافظت از چشم ها در برابر نور و باد و همچنین تنظیم دمای هوا در درجه متوسط و مرطوب به کمک دستگاه بوخور.

استفاده از اشک مصنوعی و یا قطره های چشمی

این ماده بطور اماده در داروخانه ها وجود دارد و بطور متوسط روزانه چهار بار می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مصرف این قطره برای قرمزی چشم توصیه نمی شود و توصیه می شود شب استفاده شود چراکه موجبتاری دید می شود.

کاهش مواجه با مواد اشک آور

اگر مشکل خشکی چشم ناشی از یک بیماری چشمی یا سیستمیک مانند عفونت چشمی یا پسوریازیس باشد ابتدا باید این مشکل درمان شود.

در موارد شدید، برای درمان کانال های تولید اشک به منظور حفظ اشک ها به طور عمدی مسدود می شوند تاهر دو اشک طبیعی و مصنوعی در چشم باقی بمانند. جراحان می توانند با استفاده از یک سیم گرم با یکجراحی کوچک به نام کوتر حرارتی این انسداد را انجام دهد.

داروهای مورد استفاده برای بیماران مبتلا به خشکی چشم مزمن شامل قطره های چشمی سیکلوسپورین، و یا Restasis ، سیکلوسپورین می شود که التهاب سطح چشم را کاهش می دهد و باعث افزایش تولید اشک می شوند. اگر بیمار در گذشته دارای سابقه عفونت چشمی و یا تبخال عفونت ویروسی چشم باشد نباید از این قطرات استفاده کرد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که امگا ۳ و امگا ۶ چرب نیز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به خشکی چشم کمک کند.

نکاتی برای مراقبت از چشم های خشک به منظور کاهش احتمال التهاب چشم، پلک ها به آرامی با یک تکه پنبه آغشته به آب گرم پاک کنید.

برای کمک به حذف موکوس از غدد پلک، با استفاده از یک انگشت تمیز در یک حرکت دایره ای چشم ها را ماساز دهید.

رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به پیشگیری از سندرم چشم خشک کمک کند. منابع شامل روغن ماهی، روغن کانولا، گردو، روغن تخم کتان، دانه کتان زمینی، روغن شاهدانه، دانه شاهدانه، روغن زیتون، دانه کدو تنبل، و سویا حاوی چربی امگا هستند.

اغلب افراد مبتلا به سندرم چشم خشک خفیف، هیچ مشکلی طولانی مدت و یا علایم شدیدی مانند التهاب چشم، عفونت و آسیب به سطح قرنیه را تجربه نمی کنند.

اگرچه این آسیب می تواند به زخم یا اسکار دردناک تبدیل شود که بینایی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد.

ورم ملتحمه ناشی از خشکی چشم به طور معمول نیاز به درمان نیست، اما اگر علایم آن در طولانی مدت و یا در محدوده زمانی معین است شدید شود، بیمار باید به دنبال کمک پزشکی باشد.

گاهی اوقات برخی از افراد دچار سندرم خشکی چشم بیش از حد معمول اشک تولید می کنند که به آن چشم آبکی می گویند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که چشم برای راندن مواد زائد و آلوده تولید اشک را افزایش می دهد.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =