عضو کنسرسیوم دیالیز ایران: لزوم برخورد قاطعانه دولت با واردات محصولات خودکفا/ دیالیز جایگاهی برای نمایش استعداد و توانایی متخصصان ایرانی است

نوذر مرتضوی، عضو کنسرسیوم دیالیز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینا با تأکید بر اینکه واردات محصولات مشابه تولید داخل باید متوقف شود، اظهار کرد: بسیاری از مسئولین هنوز به این باور نرسیده‌اند که باید از تولید کننده حمایت کرد و همچنان بر واردات محصولات خارجی مشابه پافشاری می‌کنند.

عضو کنسرسیوم دیالیز ایران گفت: ما معتقدیم برای تحقق دستورالعمل‌های اقتصاد مقاومتی، دولت باید قاطعانه با موضوع واردات محصولات خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود برخورد کرده و از ثبت سفارش محصولی که خودکفا است جلوگیری کند و اجازه ندهند با خلاءهای قانونی موجود، در تولید داخلی وقفه‌ای به وجود آید.

مرتضوی، افزود: حمایت دولت از تولید داخلی اطمینان لازم را برای تولید، استخدام نیروهای بیشتر، ارتقاء تنوع کمی و کیفی محصولات و افزایش صادرات به تولید کننده خواهد داد اما عدم اعتماد دولت و پافشاری بر واردات محصولات خارجی تولید کننده را بی انگیزه می‌کند.

“دیالیز” جایگاهی برای نمایش استعداد و توانایی متخصصان ایرانی است

این تولیدکننده ملزومات دیالیز با بیان اینکه مسئولین باید تولیدکنندگان داخلی را باور کنند، ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت دیالیز دیگر نقطه ضعف کشور نیست بلکه جایگاهی برای نمایش استعداد و توانایی متخصصان ایرانی است.

مرتضوی با اشاره به سازوکار جلوگیری از واردات بی‌رویه گفت: توجه به لیست توانمندی‌ها، ممنوعیت ثبت سفارش و تعرفه از موارد مهم جلوگیری از واردات و کمک به تولیدات داخل است.

وی با بیان اینکه فنی‌ترین راه جلوگیری از واردات افزایش تعرفه است، متذکر شد: این موضوع از مشکلات بزرگی است که سر راه تولید کنندگان دیالیز وجود دارد چرا که کمیسیون کارشناسی ماده یک که محل اتخاذ این تصمیم است اعتماد زیادی به تولید کنندگان داخل ندارند.

عضو کنسرسیوم دیالیز ایران گفت: این عدم اعتماد کمیسیون کارشناسی ماده یک باعث می‌شود رأی چندانی به افزایش تعرفه‌ها به میزان قابل توجه ندهند که عواقب این تصمیم سهولت در واردت محصولات مشابه خارجی و رقابت با تولید کننده داخلی است.

مرتضوی اشاره کرد: در کشورهایی مثل آمریکا که دارای تجارت آزاد هستند تعرفه‌های سنگینی برای واردات کالاهای مشابه تولید داخل اتخاذ شده است، در حالیکه در ایران کمیسیون ماده یک خارج از تمام سیاست‌های کشور عمل می‌کند و با بهانه‌های مختلف مثل افزایش هزینه‌ها و غیره اجازه نمی‌دهد تعرفه‌ی واردات کالاهای خودکفا افزایش یابد.

افزایش تعرفه‌ واردات محصولات خارجی اشتیاق تولیدکنندگان داخلی را بیشتر می‌کند
وی اذعان داشت: به نظر می‌رسد اگر تعرفه‌ بالایی برای واردات محصولات خارجی تعیین شود اشتیاق تولیدکنندگان داخل بالا خواهد رفت که در هر کجای دنیا نیز بر همین منوال است.

این تولید کننده تجهیزات دیالیز بیان کرد: اگر تولیدکنندگان داخلی ملزومات دیالیز در زمان تحریم فعال نبودند ضربه زیادی به پیکره سلامت جامعه وارد می‌شد.
این مقام مسئول افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای آمادگی برای فشار تحریم‌های خارجی است، ما با خودکفایی و باور توانمندی‌های داخلی می‌توانیم کشور را از وابستگی به واردات رها کرده و در مقابل تحریم‌ها مقاوم شویم، ضمن اینکه ایران دارای متخصصان جوان و پیشروی است که باید به آنها بها دهیم.

در تولید صافی دیالیز خودکفا هستیم
مرتضوی بیان داشت: ما در تولید ملزومات دیالیز از جمله صافی دیالیز در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و ادعا می‌کنیم صافی که برای بیمار دیالیز تولید می‌کنیم برابر با مشابه اروپایی و محصولات تولید کنسرسیوم دیالیز ایران از نظر کمی و کیفی جوابگوی نیاز داخل است و سند آن اخذ استانداردهای بین المللی ISO، CEاست.

وی در پایان گفت: اعتقاد داریم حداقل درباره دیالیز نباید واردات داشته باشیم و این موضوع نقطه قوت کشور است چرا که کنسرسیوم دیالیز ایران می‌تواند ارائه کننده دانش فنی برای کشورهایی باشد که قصد راه‌اندازی خط تولید این محصولات را دارند.


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − هفت =