به افراد فراموشکار برچسب “آلزایمر” نزنید

به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بعضی از اختلالات مثل کم کاری تیروئید یا تومورهای مغزی هم می‌توانند علائم فراموشی ایجاد ‌کنند، گفت: در همین راستا هر فراموشی را نمی‌توان نشانه آلزایمر دانست.

دکتر داریوش افشاری به مناسبت روز جهانی آلزایمر در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به اینکه آلزایمر همان پیشرفت تدریجی فراموشی است، گفت: آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که معمولا با هذیان گفتن و توهم زدن آغاز می‌شود.

وی شکاک شدن را از ویژگی های افراد مبتلا به آلزایمر عنوان کرد و گفت: شروع این بیماری با توهم زدن و شکاک شدن همراه است که در مراحل پیشرفته برخی اختلالات نظیر از دست رفتن حس بویایی نیز در بیماران مشاهده می‌شود.

افشاری با بیان اینکه در بیماران مبتلا به آلزایمر ناحیه درگیر در مغز می‌تواند متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: فراموش کردن نام افراد، تکرار یک سوال در طول روز و حتی فراموش کردن کارهای روزانه از علائم شایعی است که در این بیماران مشاهده می‌شود.

وی اظهار کرد: آلزایمر هنوز درمان قطعی ندارد و بعضی از داروها تنها از پیشرفت آن جلوگیری کرده و بی‌قراری بیمار را کاهش می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب ورزش کردن، عدم استعمال دخانیات، کاهش مصرف غذاهای چرب و جایگزینی میوه و سبزیجات تازه را بهترین روش‌های پیشگیری از آلزایمر دانست و افزود: بهترین راه درمان آلزایمر پیشگیری از آن است که با رعایت این نکات احتمال ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

افشاری با اشاره به رابطه مستقیم افزایش سن و احتمال ابتلا به آلزایمر، خاطرنشان کرد: به طور معمول احتمال ابتلا به این بیماری معمولا از دهه ششم زندگی به بعد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: آلزایمر در هر دو جنس زن و مرد به یک میزان وجود داشته و می‌تواند زمینه ارثی نیز داشته باشد.

افشاری با بیان اینکه بیماران آلزایمری تعادل کمی داشته و احتمال زمین خوردن آنها وجود دارد، توصیه کرد: بهتر است محل استراحت این بیماران دارای کف پوش باشد تا احتمال آسیب‌های جسمی به آنها در اثر زمین خوردن کاهش یابد.

وی افزود: همچنین تمامی وسایل خطرزا و داروها باید از دسترس این افراد دور باشد.

افشاری بر لزوم تشخیص زودهنگام این بیماری تاکید کرد و افزود: تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر در راستای کنترل موفق آن از اهمیت خاصی برخوردار است که با مراجعه به پزشک مغز و اعصاب و انجام آزمون‌های پاراکلینیکی و تصویربرداری صورت می‌گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان با بیان اینکه بسیاری از فراموشی‌ها قابل درمان است، عنوان کرد: تومورهای مغزی و یا اختلالاتی مثل کم کاری تیروئید علائم فراموشی را به فرد می‌دهند و گاهی به این افراد برچسب آلزایمر زده می‌شود در حالی که هر فراموشی‌ آلزایمر نیست.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 4 =