بیماران خاص مستعدتر از سایر بیماران در ابتلا به عفونت‌ها هستند

محمدرضا ناظر متخصص بیماریهای عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی در گفتگو با خاص پرس اظهار داشت: بیماران خاص مستعدتر از سایر بیماران در ابتلا به عفونت‌ها هستند

✅ عفونت در بیماران همودیالیز

باتوجه به اینکه هر نوع بیماری مزمنی، سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف می‌کند، می‌توان گفت این دسته از بیماران مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها هستند. ازجمله بیماریهای مزمن، بیماریهای کلیوی، هموفیلی و تالاسمی است و این گروه بیماران خاص نامیده می‌شوند.

چند منبع عفونت در کمین بیماران همودیالیزی است. درواقع رگ گیری‌های مکرر از عروق برای انجام همودیالیز و آسیب‌های وارد شده به عروق، این بیماران را مستعد ابتلا به انواع عفونتهای عروقی می‌کند. عفونتهای عروقی یکی از بد درمان‌ترین عفونت‌ها هستند زیرا پاسخ‌دهی آنها به درمان بسیار ضعیف است. در هر نقطه‌ای از بدن که عروق فراوان باشد، پاسخ‌دهی به درمان خوب است. اما وقتی که خود عروق درگیر بیماری و عفونت شوند، روند درمان را با مشکلات بسیار روبه رو خواهد کرد.

بنابراین در بیماران همودیالیز در اثر دستکاری مکرر عروق و یا آسیبی که ناشی از اختلال آب و الکترولیت و اختلالات متابولیکی است، عروق بیماران دچار آسیب می‌شود. از این رو ممکن است بیماران همودیالیز مکررا دچار عفونتهای پوستی شوند و پاسخ‌دهی آنها به درمان ضعیف شود.

✅ عفونت در بیماران تالاسمی

در مورد بیماران تالاسمی دو موضوع قابل بررسی است. بیماران تالاسمی نیاز به خونگیری‌های مکرر دارند که باعث افزایش بار آهن در خون آنها می‌شود. رگ گیری و یا تزریق‌های مکرر خون می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی را هموار کند.
خونی که بدن بیمار دریافت می‌کند علیرغم آنکه مورد آزمایش‌های بسیار قرار می‌گیرد تا ناقل میکروب و بیماری نباشد، اما می‌تواند مملو از باکتریها باشد که ممکن است در طول دوره بیماری‌های بعدی خود را نشان بدهد. از جمله باکتری‌های بیماریزا، سالمونلا است که می‌تواند بیماران تالاسمی را درگیر کند.

✅ عفونت در بیماران هموفیلی

از آنجاکه در بیماران هموفیلی هم نیاز به تزریق خون دیده می‌شود و این گروه از بیماران نیازمند فاکتورهایی که از انسان تهیه می‌شود هستند، شانس انتقال ویروس هپاتیت بی و سی در آنها وجود دارد.
در هر سه گروه بیماران خاص باید واکسن هپاتیت بی تزریق شود و آنها از نظر هپاتیت سی نیز باید بررسی شوند. در بیماران هموفیلی با داروهای جدیدی که تولید شده، شانس انتقال عفونت‌ها در آنها بسیار کم شده اما ممکن است بیماران هموفیلی بصورت ثانویه دچار بیماری شوند مثلا اگر خونریزی در مفاصل بوجود آید، احتمال بروز عفونت‌های ثانویه وجود دارد. در بیماران هموفیلی اگر از داروهای جدید و داروهای نوترکیب استفاده شود احتمال انواع عفونت‌ها کاهش می‌یابد.


توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =