نقش تغذیه درپیشگیری از پوکی استخوان

به گزارش باختر

پوکی استخوان بیماری نسبتا شایعی است. در این بیماری بافت استخوان لاغر و استخوان ضعیف و پر حفره شده، به طوری که بسیار صدمه پذیر و شکننده می شود و تا حدی ممکن است در بعضی افراد ضربات کوچک به استخوانهای ناحیه گردن، استخوان ران، مهره های ستون فقرات پشتی و کمری و استخوان های مچ دست و… منجر به ایجاد شکستگی گردد.
پوکی استخوان چگونه شکل می گیرد؟
از ابتدای تولد تا سن ۳۰ سالگی استخوان به طور تدریجی رشد نموده و به قطر دیواره استخوانها اضافه می شود، به طوری که تا این سنین استخوان حداکثر رشد خود را انجام می دهد. سپس رشد استخوان متوقف شده و از سن ۳۵ سالگی به بعد کم کم از ضخامت استخوان ها کم می شود و رفته رفته استخوان ها نازک و نازکتر می شوند و ضخامت آن ها به قدری کم می شود که در اثر کوچک ترین ضربه شکسته می شوند.
پوکی استخوان همانند ظهور سایر علائم پیری غیرقابل اجتناب است ولی میزان پیشرفت آن در افراد متفاوت است و بستگی به میزان توده استخوانی ساخته شده طی دوران بلوغ و اوایل بزرگسالی(تقریبا تا سن ۳۰ سالگی)دارد.
در واقع ۹۰ درصد رشد استخوان ها در سنین ۱۰ تا ۲۰ سالگی صورت میگیرد و این سنین از لحاظ رشد استخوانی بسیار مهم می باشند. بنابراین بهترین روش برای پیشگیری از پوکی استخوان و دیگر عوارض کمبود کلسیم، محکم کردن استخوان ها در دوران کودکی و نوجوانی، داشتن تغذیه مناسب و فعالیت بدنی و اصلاح عادات غلط غذایی در طول زندگی است.
پیشگیری از پوکی استخوان به شیوه زندگی سالم یعنی تغذیه صحیح (مصرف روزانه شیر و لبنیات که دارای بیشترین مقدار کلسیم می باشند و سبزی های تازه)، انجام فعالیت های مناسب ورزشی مانند: پیاده روی، دوری از استرس، اصلاح عادات غلط (مانند کاهش مصرف
نمک، سیگار و…) و قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم و ملایم آفتاب به میزان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در روز و استفاده از مغذها و دانه هایی مانند بادام و کنجد که دارای مقادیر مناسبی از کلسیم می باشند و منابع دریایی چون ماهی آزاد، سالمون ، ساردین و… میسر می شود.
علایم بیماری پوکی استخوان
متاسفانه این بیماری معمولا بدون علامت است و تا وقتی که شکستگی ایجاد نشود در فرد مبتلا به پوکی استخوان هیچ علامتی دیده نمی شود .
شایع ترین مشخصه این بیماری شکستگی های خودبخود در نقاط مختلف بدن است مانند درد ناگهانی و شدید در ستون فقرات که علامت مهم شکستگی های ستون فقرات است ، یا ممکن است شکستگی مهره ها بدون درد اتفاق افتد و به صورت خمیدگی ستون فقرات و کاهش قد بیمار دیده شود.
بهترین روش تشخیص پوکی استخوان سنجش تراکم استخوان است .
فاطمه محبوبی کارشناس سلامت خانواده
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + بیست =