ریشه‌کنی «هپاتیت c» در بین بیماران دیالیزی

خاص پرس: تا آخر امسال «هپاتیت c» در میان همه همودیالیزی‌های کشور ریشه‌کن خواهد شد.

دکتر موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت کشور در گفت و گو با خاص پرس گفت: «هپاتیت c» در بیماران دیالیزی قبلا شیوعی در حدود ۱۸ درصد داشت و علت ابتلا به این بیماری نیز تزریق خون و استفاده از دستگاه های دیالیز برای مبتلایان به نارسایی کلیوی بود. اما از ۱۰ سال پیش در کل کشور تلاش‌هایی برای مقابله با بیماری «هپاتیت c» شکل گرفت. به طوری که در این ۱۰ سال توانستیم شیوع این بیماری را از ۱۸ درصد به کمتر از ۳ درصد کاهش دهیم.

او ادامه داد: بر اساس برنامه ریشه‌کنی «هپاتیت c»، علاوه بر شبکه هپاتیت کشور، دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت و مراکز دیالیز کشور با هم مشارکت دارند تا شیوع بیماری به صفر برسد. به طوری که تا سال ۱۴۱۰ این بیماری در بیماران هموفیلی و تالاسمی و تا ۱۴۰۰ یعنی ۳ سال آینده، در بین بیماران دیالیزی ریشه‌کن شود.

او با بیان اینکه مقابله با «هپاتیت c» در بین بیماران دیالیزی جلوتر از برنامه است، ابراز امیدواری کرد تا آخر سال بیماری «هپاتیت c» در بین این بیماران ریشه‌کن شود.

علویان گفت: حدود ۳۵۰ بیمار «هپاتیت c» را توسط مراکز دیالیز در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم و به کمک اساتید در دانشگاه‌ها این افراد را درمان می کنیم.

او ادامه داد: در ۲ هفته اخیر در تهران حدود ۲۵ نفر درمان شدند و به همین ترتیب که پیش می رویم تا آخر سال همه بیماران دیالیزی که دچار «هپاتیت c» هستند را شناسایی و درمان خواهیم کرد.

رئیس شبکه دیالیز کشور در پایان گفت: وقتی که همه موارد هپاتیت c درمان شوند دیگر امیدوار هستیم مورد جدیدی به دلیل دیالیز به هپاتیت c مبتلا نشود و عملا سیکل انتقال شکسته می شود.


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 8 =