کوله پشتی بچه ها کمتر از ۱۰درصد وزن بدنشان باشد

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه ، استفاده از کوله پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک را سبب بروز مشکلات جسمی ذکر کرد و با بیان اینکه آمارها نشان می دهد، بیش از ۴۰ درصد استفاده کنندگان کوله پشتی ، از درد ناحیه کمر شکایت دارند گفت:انواع ناهنجاری های قامتی نظیر گودی کمر، مشکلات ستون فقرات، شانه‌های نامتقارن، خم شدن شانه ها به یک سمت، کمر درد شدید، انحنای ستون‌مهره‌ها، درد‌های گردنی، و غیره از جمله مهم ترین عوارض حمل کیف و یا کوله غیر استاندارد و یا حمل کوله های استاندارد به شیوه ناصحیح در دانش آموزان و دانشجویان است.

دکتر ویدا صنیعی با بیان اینکه ۵۸ درصد دردهای سرشانه و پشت در کودکان به علت کوله پشتی های سنگین می باشد گفت: برای دانش آموزان دبستانی وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۰% وزن بدن باشد بنابر این تغییر طرز ایستادن بدن را هنگام حمل کوله­ پشتی، دشواری زیاد هنگام برداشتن یا گذاشتن کوله، احساس درد هنگام حمل کوله پشتی، بی­حسی یا گزگز در بازوها و ساق پاها و قرمزی در ناحیه کتف­ها را از جمله علائم و نشانه های سنگین بودن کوله پشتی بدانید.

به گفته وی کوله باید شامل کمربندهای اضافی (کمربند سینه ای و کمربند لگنی) باشد تا هم حمایت اضافی ایجاد کند و هم وزن را از شانه و کمر به لگن انتقال دهد.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی ضمن بیان اینکه کوله بایستی متناسب با نیاز تهیه شود توصیه کرد:از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست خودداری کنید و  حتماً ار هر دو بند آن استفاده شود زیرا قرارگیری بندهای کوله بر روی یک شانه منجر به توزیع نامناسب وزن در یک طرف بدن و در نتیجه گرفتگی عضلات به خصوص عضلات گردن و ایجاد درد در آنها می شود.

وی با بیان اینکه اندازه کوله پشتی باید متناسب با جثه دانش آموز باشد گفت:  پهنای کوله ها باید با عرض تنه کودک همخوانی داشته و دارای پدهایی در ناحیه شانه پشت و سینه ها باشد زیرا شانه ها محل عبور عروق خونی و رشته های عصبی مهم هستند.

دکتر صنیعی افزود: هنگام بلند کردن کوله پشتی حتما به جای کمر، زانو ها خم شوند و کتاب های سنگین تر در مرکز ثقل کیف و نزدیک به پشت فرد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان کوله پشتی را تا حد امکان به پشت خود چسبانده و از معلق نگه داشتن آن خودداری کنند گفت: در صورتی که بندهای کوله شل باشند موجب تلو تلو خوردن آن هنگام حمل شده و ضمن ایجاد ناراحتی ممکن است منجر به درد در کمر و پشت گردد ضمن اینکه کوله‌پشتی باید بین دو کتفشان بیافتد تا ستون فقرات صاف بماند و بدن برای حمل آن به جلو متمایل نشود.

دکتر صنیعی همچنین دارا بودن مواد منعکس کننده نور برای دیده شدن دانش آموزان و یا دانشجویان در غروب و تاریکی را از جمله مشخصه مهم یک کوله استاندارد دانست.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =