پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

خاص پرس: یک متخصص قلب و عروق معتقد است با کنترل برخی عوامل شناخته شده از جمله تغذیه و کم‌تحرکی می‌توان از بروز بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

دکتر مصطفی بهره‌مند با اشاره به افزایش موارد بیماری‌های قلبی در سالهای اخیر گفت: در حال حاضر موج بیماری‌های قلبی و عروقی جامعه را فراگرفته و اگر دیر بجنبیم این موج شدت بیشتری خواهد گرفت.

بهره‌مند با اشاره به سهم ۳۰ درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی در مرگ و میر افراد، گفت: در حال حاضر این دسته بیماری‌ها به عامل اول مرگ و میر در کشور تبدیل شده‌اند.

او با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دخیل هستند، گفت: بخشی از این عوامل از جمله ارث، جنسیت و بیماری‌های مادرزادی غیرقابل پیشگیری هستند. به طور معمول آمار بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته در مردان بیشتر از زنان است و به نظر می‌رسد هورمون‌های موجود در بدن زنان به نوعی اثر محافظتی در خصوص بیماری‌های قلبی وعروقی دارد.

بهره‌مند تصریح کرد: از طرف دیگر عوامل شناخته شده دیگری از جمله چاقی، اضافه وزن، مصرف دخانیات و عدم تحرک در بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش دارند که به راحتی میتوان آنها را کنترل کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است با کنترل عواملی از جمله چاقی، مصرف دخانیات و کم تحرکی می‌توان از بروز بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

بهره‌مند، استرس و تنش های اجتماعی را نیز از دیگر عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: حمله‌های قلبی عمدتا در اثر استرس تشدید می‌شوند و به راحتی با یک استرس شدید فرد می‌تواند در معرض سکته قلبی قرار گیرد. در حال حاضر عمده بیماری قلبی گرفتگی عروق کرونر است که به شکل سکته قلبی بروز پیدا می کند و استرس نقش بارزی در ایجاد آن دارد.

این متخصص قلب و عروق، درد مبهم در قفسه سینه، تعریق، تهوع و فشار در قفسه سینه را از مهم‌ترین علائم بروز سکته قلبی، عنوان و اظهار کرد: به محض بروز این علائم فرد بیمار باید به مراکز درمانی منتقل شود.

بهره‌مند، بهترین راهکار در زمینه پیشگیری از بروز سکته قلبی را مدیریت استرس دانست و افزود: همه باید تمرین کنیم که استرس‌ها وتنش‌های موجود را مدیریت کنیم، وگرنه این استرس ها به سرعت زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی شده و موجب سکته افراد می شوند. در کنار مدیریت استرس، برای داشتن قلبی سالم سبک زندگی افراد باید به طور اساسی تغییر کرده و درکنار بهره مندی از تغذیه سالم باید تحرک و ورزش به برنامه زندگی افراد افزوده شود.

منبع ایسنا


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + یک =