پیش‌نویس خودکار

یک مسئول: وضعیت “اهدای عضو” در کرمانشاه خوب نیست/ ۷ مورد “اهدای عضو” در یک سال!

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از انجام هفت مورد پیوند عضو طی سال گذشته در سطح استان خبر داد.

زهرا کریمی در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با انتقاد از وضعیت اهدای عضو در کرمانشاه گفت: متاسفانه باورهای اشتباهی دراین زمینه باعث شده که سال گذشته تنها هفت مورد اهدای عضو در استان داشته باشیم و این درحالی است که در استانی مانند یزد سالانه ۴۰ مورد اهدای عضو صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: از جمله این باورهای اشتباه بحث امید به بازگشت دوباره بیمار مرگ مغزی است، درحالیکه با مرگ مغز امکان زنده شدن مجدد فرد متوفی وجود ندارد.

کریمی افزود: با مرگ مغز، بر اساس بررسی های صورت گرفته بعد از حدود سه تا چهار روز مایع گندیده و لزجی در سر فرد بیمار شکل می گیرد و امکان بازگشت حیات او وجود ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با مشاهده تنفس بیمار که به کمک دستگاه انجام می شود امید دارند که بیمار مرگ مغزی مجدد به حیات برگردد.

کریمی افزود: قطعا بیش از خانواده این بیماران، این تیم پزشکی است که نگران هستند مبادا به اشتباه مرگ مغزی بیماری را تایید کنند و چهار متخصص تمام آزمایش های لازم در این زمینه را انجام می دهند و وقتی اعلام می کنند فردی دچار مرگ مغزی شده، امکان ندارد آن فرد دوباره زنده شود.

وی تصریح کرد: باور غلط دیگر دراین زمینه نیز مربوط به این است که اعضای اهدایی ممکن است بر اساس پول و پارتی به بیماران داده شود و این درحالی است که اعضای اهدایی تحویل مراکز مربوطه شده و بر حسب نیاز به بیمارانی که از قبل در لیست انتظار قرار داشته اند و شرایط وخیم تری دارند، داده می شود.

کریمی افزود: بیماران نیازمند اهدای عضو از سراسر کشور درسایت اهدای عضو ثبت نام کرده و بر حسب شرایط و وخامت حال بیماران، افراد در لیست انتظار قرار می گیرند و عضو دریافت می کنند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از اعتقادات و باورهای عشیره ای به عنوان مانع دیگر در این حوزه نام برد و افزود: برخی افراد این مسئله را مطرح می کنند که با اهدای عضو عزیزشان در طایفه خود شرمنده می شوند، که چرا عزیزشان را سلاخی کرده اند.

وی افزود: از طرفی برخی دیگر نیز عنوان می کنند که شاید افراد فامیل آنها را سرزنش کنند که اعضای عزیزانشان را فروخته اند و این درحالی است که خرید و فروشی در این زمینه درکار نیست.

کریمی تصریح کرد: در حالی روزانه به طور متوسط هفت بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور جان خود را از دست می دهند که تعداد زیادی در همان روز مرگ مغزی می شوند که می توان با اهدای اعضای آنها زندگی این بیماران را نجات داد.

وی افزود: اگر دو سوم موارد مرگ مغزی در کشور به اهدای عضو برسند، قطعا بیماری بر اثر نیاز به پیوند عضو جان خود را از دست نمی دهد.

این مسئول تصریح کرد: بعد از اعلام مرگ مغزی چنانچه ظرف چهار تا هفت روز کار پیوند صورت گیرد می توان جان چند بیمار را نجات داد، اما بیش از این مدت بدن بیمار دچار فساد شده و اعضای آن قابل پیوند نیست.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =