یک فوق تخصص دیابت عنوان کرد؛ توجه به آموزش مهم‌ترین راه پیشگیری از دیابت

یک فوق تخصص دیابت عنوان کرد؛ توجه به آموزش مهم‌ترین راه پیشگیری از دیابت

یک فوق تخصص دیابت، مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از چالش‌های عمده عرصه دیابت را توجه به آموزش دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، ساسان شرقی، در حاشیه برپایی همایش دیابت، گفت: باید پزشکان و بیماران در زمینه پیشگیری از دیابت آموزش‌های لازم را ببینند و با این بیماری آشنا شوند. اساس درمان در دیابت، آموزش است.

وی افزود: آمارهای خوبی را طی سال‌های گذشته در پیشگیری از شیوع دیابت داریم که شاید در کشورهای منطقه به این شدت دقیق نباشد.

شرقی ادامه داد: با توجه به اینکه در ۱۰ سال گذشته آمارهای ما هم جسته و گریخته بود و از شهرهای مختلفی آمارهای متفاوتی را داشته‌ایم ولی خوشبختانه در ۱۰ سال گذشته در سطوح دانشگاهی و وزارتی توانسته‌ایم آمارهای قابل‌توجهی به دست آوردیم.

وی در خصوص تشخیص و ارزیابی دیابت، عنوان کرد: درواقع اقداماتی که صورت می‌گیرد برنامه مبتنی بر شبکه‌های بهداشت و خانه‌های روستایی خیلی عالی عمل شده است و حتی می‌توان گفت نه‌تنها در تشخیص دیابت بلکه در درمان و پیگیری درمان بیماری به دستاوردهای مهمی در سطح جهانی رسیده‌ایم.

شرقی گفت: در حال حاضر کنترل دیابت در کشورمان هم سطح میانگین جهانی است و حتی در بعضی از مناطق در سطح کشورهای پیشرفته قرار داریم، مهم‌ترین دغدغه ما در حال حاضر داروها و ابزارهای درمانی است که در دسترس داریم.

وی ادامه داد: از طرفی استفاده از داروهای بهتر و دسترسی بیشتر به مراقبت‌ها و درمان‌های مورد نیاز باعث عمر طولانی‌تر مبتلایان و در نتیجه افزایش هزینه‌های مراقبتی و پیشگیری یا درمان عوارض احتمالی در این افراد می‌شود. بیمار دیابتی که قبلاً شاید تا ۶۰ سال امکان زندگی داشت اکنون امید به زندگی بیشتری پیداکرده است و داروهای جدید، کیفیت زندگی و کمیت آن را بهبود داده‌اند که نتیجه آن مراقبت و مراجعات بیشتر است.

شرقی ادامه داد: در قیمت داروهای جدید کمی دغدغه وجود دارد و ممکن است که عده‌ای از بیماران نتوانند آنها را تهیه کند ولی می‌توان این نوید را داد که در حال طی کردن مسیری هستیم که بتوانیم با تولید داخل و حمایت دولت قیمت داروهای جدید را پایین‌تر بیاوریم تا بیماران بتوانند استفاده کنند.

وی در خصوص میزان آگاهی مردم در خصوص پیشگیری از بیماری دیابت، گفت حدود دو هزار و اندی اسم بیماری در کشور وجود دارد مانند سرطان، سرماخوردگی، کانسر پروستات که هرکدام دارای یک اسم هستند و جمع این بیماری‌ها حدود ۲۰۰۰ عدد شده است و بی‌شک دیابت تنها بیماری است که در دنیا بیشترین تحقیق و مطالعه بر روی آن صورت گرفته است و می‌توان به‌جرئت گفت بی‌تردید آموزش و آگاهی از دیابت از دسته کارهایی است که بیشترین بازخورد و آگاهی را در سطح جامعه داشته است.


منتشر شده

در

, ,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =