آسیب ستون مهره‌ها در اثر استفاده زیاد از موبایل

ایزدی، متخصص حرکات اصلاحی و تندرستی:استفاده روزافزون از وسایل ارتباط جمعی ازجمله تلفن همراه مشکلات ناشی از استفاده مکرر از این وسایل باعث ضعف عضلات و انحراف ستون مهره‌ها شده است؛

موضوعی که تبعات زیادی به‌دنبال دارد و درصورت بی‌توجهی  بموقع باعث صدمات و بیماری‌هایی چون احتمال سندروم گردن پیامکی می‌شوند. این سندروم باعث خارج شدن سروگردن از راستای طبیعی می‌شود. (پاسچر سر به جلو) ازجمله عوارض این سندروم گردن پیامکی عبارتند از: فشار مضاعف روی ستون فقرات، سردرد، درد گردن و شانه، کم شدن حجم ریه و سخت شدن تنفس است.

آیا می‌دانستید هنگام استفاده از موبایل ۲۷کیلوگرم فشار بر مهره‌های گردن وارد می‌کنید؟ تحقیقات نشان دادند، هنگام  وضعیت صفر درجه سروگردن (وضعیت استاندارد)، حدود ۵/۵کیلوگرم فشار روی مهره‌های گردنی وارد می‌شود. اگر زاویه سروگردن به ۱۵درجه برسد، حدود ۱۸کیلوگرم فشار روی مهره‌های گردنی وارد می‌شود.

اگر زاویه سروگردن به ۴۵درجه برسد، حدود ۲۲کیلوگرم فشار روی مهره‌های گردنی وارد می‌شود و اگر زاویه سروگردن به ۶۰درجه برسد، حدود ۲۷کیلوگرم فشار روی مهره‌های گردنی وارد می‌شود. این نیرو مشابه آن است که ۴توپ بزرگ بولینگ از گردن شما آویزان شده باشد؛ تازه شما چندین بار در روز این کار را انجام می‌دهید.

پس، گوشی تلفن هوشمند یا تبلت را در وضعیت نشسته بالا بگیرید تا نیازی به خم کردن گردن نباشد و باید از نمای پهلو، لاله گوش با مفصل شانه در یک خط عمودی قرار بگیرند و اگر در وضعیت ایستاده قرار دارید، یکی از پاها روی صندلی و به دنبال آن آرنج دست همان سمت پا را روی زانو قرار دهید تا در پاسچر یا وضعیت صحیح بدنی قرار بگیرید. همچنین هنگام استفاده از موبایل‌های لمسی از هر دو دست استفاده کنید تا به انگشت شست فشار وارد نشود؛ همچنین هنگام صحبت کردن با تلفن، صاف بنشینید. هرگز گوشی تلفن را بین گوش و شانه خود قرار ندهید، زیرا این کار می‌تواند موجب گردن‌درد یا سایر مشکلات گردنی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از تگ های و خصیصه های HTML استفاده نمایید

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

یک × 3 =