از خرید خرمای فله ای خودداری کنید/ زولبیا و بامیه را قبل از مصرف با هر وسیله گرماساز حرارت دهید

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تماس با مواد غذایی که احتمال آلوده شدن با ذرات ناشی از تنفس، عطسه و سرفه فرد آلوده (ناقل یا مبتلا) را دارند می تواند سبب انتقال به دستگاه تنفس و آلودگی فرد شود گفت: از خرید خرمای فله ای، بدون بسته بندی، فشرده و له شده خودداری کنید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه نیلوفر حیدری با اشاره به اینکه اگر خرمای تازه در دمای محیط نگهداری شود،چسبناک و نرم شده و مستعد آلودگی و انتقال آن هستند گفت: این ماده غذایی را فقط از مراکز معتبر و شناخته شده و در بسته بندی های بهداشتی خریداری نمایید.

وی تاکیدکرد: هنگام خرید به سالم بودن بسته بندی، دارا بودن مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و تولید و انقصا توجه کنید.

به گفته وی خرمای تازه باید در دمای یخچال و به دور از گرمای محیط نگهداری شود. اما نگهداری خرمای خشک بیرون از یخچال و درون ظروف در بسته اشکالی ندارد.

این کارشناس تغذیه با اعلام اینکه کیسه و جعبه مقوایی که برای بسته‌بندی محصول در نظر گرفته‌شده ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشد·گفت: بسته بندی های خرما را پس از بازگشت به منزل ، مانند سایر بسته های خریداری شده، قبل از استفاده بشویید و یا به نحو مقتضی ضدعفونی نمایید.

وی با تاکید بر اینکه قبل از مصرف، ابتدا دانه های خرما را بطور مجزا با آب سالم و پاکیزه بشویید گفت:خرما ازجمله خوراکی‌هایی است که باید پیش از مصرف شسته شود تا از آلودگی های احتمالی در زمان برداشت ، بسته بندی و عرضه پاک شود.
وی گفت در صورتی که از تمیز بودن خرما مطمئن نیستید بهتر است ‌قبل از مصرف، خرماها را روی حرارت ملایم در قابلمه به گونه ای حرارت دهید که حرارت به همه نقاط خرما برسد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه از مصرف زیاد خرما هم مثل سایر مواد قندی و شیرین خوداری کرده و به میزان متعادل و در حد دو سه عدد در زمان افطار یا سحر میل کنید گفت:زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا ، شله زرد خیلی شیرین و…. در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

حیدری همچنین گفت: بهتر است زولبیا و بامیه هم قبل از مصرف، داخل ماکروفر یا روی حرارت اجاق گاز یا هر وسیله گرماساز دیگر حرارت داده و سپس میل کنید.
وی با توصیه اینکه مصرف زیاد زولبیا و بامیه مقادیر زیادی قند ، چربی ،اسید های چرب اشباع و ترانس دارد گفت: این ماده غذایی موجب چاقی ، دیابت و اختلالات چربی خون می شود.

این کارشناس تغذیه گفت:از مصرف این مواد غذایی به علت شیرینی بالا که سبب افت سریع قند خون می شود در وعده سحر خودداری کنید و در صورت مصرف مواد شیرین، بهترین زمان آن در وعده افطار است.

حیدری با بیان اینکه این مواد بایستی از مراکز فروش و قنادی های معتبر و دارای پروانه بهداشتی خریداری شود گفت: دقت کنید که فروشنده در هنگام بسته بندی، از انبرک یا دستکش یکبار مصرف استفاده کنندو مطمئن شوید که از روغن‌های مناسب و مخصوص تهیه شیرینی استفاده کرده و از چند بار مصرف کردن روغن خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از تگ های و خصیصه های HTML استفاده نمایید

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

سه × 3 =