خدمات ۱۰۳ بیماری خاص و صعب العلاج در کرمانشاه کاملاً رایگان شد

خدمات ۱۰۳ بیماری خاص و صعب العلاج در کرمانشاه کاملاً رایگان شد

حسین بیگلری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا از کرمانشاه با اشاره به رایگان شدن خدمات دهی به  ۱۰۳ بیمار خاص گفت: با تصویب طرح ارائه شده به دولت مبنی بر افزایش لیست بیماری‌های خاص از هشت مورد به ۱۰۳ مورد، از این پس بیمارانی که جز این لیست هستند می‌توانند داروهای خود را به صورت رایگان دریافت کنند.

وی افزود: این طرح در نوع خود بی سابقه است و وزارت بهداشت با ارائه این طرح به دولت در واقع بار بزرگی را از دوش خانواده‌های که این بیماران را دارند برداشته است.

بیگلری تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ صندوق ویژه‌ای برای بیماران خاص تشکیل شد که پنج هزار میلیارد تومان از طریق این صندوق در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است تا از این پس بیماران خاص و صعب العلاج از طریق بیمه سلامت هزینه داروهای خود را دریافت کنند.

وی افزود: در حال حاضر شش ماه از تصویب این طرح می‌گذرد و تمامی بیمارانی که در طول این مدت هزینه دارو پرداخت کرده‌اند می‌توانند با ارائه فاکتور به بیمه سلامت استان هزینه خود را دریافت کنند.

مسئول انجمن بیماران خاص استان با تشریح چگونگی دریافت هزینه دارو از طریق بیمه سلامت گفت: بیماران خاص بعد از نشان دار شدن و تایید کارگروه بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی می‌توانند فاکتورهای خود را به بیمه سلامت استان ارائه دهند و هزینه داروهای خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: این بیماران اگر بیمه شده تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و دیگر سازمان‌های بیمه گر باشند فرانشیز  تعیین شده خود را از این بیمه‌ها دریافت می‌کنند و مابقی مبلغ دارو را می‌توانند از طریق صندوق ذخیره بیماران خاص که در بیمه سلامت قرار دارد دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با وجود مزایای بسیار این طرح، معایبی نیز وجود دارد که به بی اطلاعی مردم از این طرح مربوط است که متاسفانه بخشی از بیماران خاص از این طرح بی خبر هستند و زمانی مطلع می‌شوند که متاسفانه وقت را از دست داده‌اند و هزینه های هنگفتی بر آنها تحمیل شده است.

بیگلری افزود: به عنوان مثال هزینه داروهای تهیه شده توسط بیماران در سال ۱۴۰۱ که فاکتور آن به بیمه سلامت ارائه شده است  اکثرا پرداخت شده است و  مابقی افراد تا ۱۵ خرداد فرصت دارند که فاکتورهای سال ۱۴۰۱ خود را ارائه دهند در غیر اینصورت بعد از این تاریخ  مبلغی به آنها پرداخت نخواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: برای سال جاری هم خوشبختانه بودجه لازم در نظر گرفته شده است و احتمال تقویت و افزایش این بودجه نیز می رود بنابراین از خانواده‌های این بیماران تقاضامندیم نسبت به نشان دار کردن بیمار خود در اسرع وقت اقدام کنند.

وی مشکل  بعدی را تجویز داروها عنوان کرد: که جزو تعرفه‌های بیمه سلامت نیست به اینصورت که متاسفانه برخی پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند که یا خارجی هستند یا برند آن در لیست داروهای تعرفه دار نیست در حالی که نمونه و برند مشابه آن با همان کیفیت وجود دارد که تحت پوشش بیمه سلامت و این طرح قرار دارد بنابراین لازم است که هم پزشکان و هم بیماران از این موضوع اطلاع داشته باشند و نسبت به تجویز داروها دقت کنند.

وی ادامه داد: یک نوع بیماری وجود دارد که در آن دست و پای  برخی بیماران که شیمی درمانی می کنند دچار ورم می‌شود و متاسفانه درمان آن در حال حاضر در استان وجود ندارد و این بیماران باید به تهران مراجعه کنند که هزینه زیادی در پی دارد و این بیماری تحت تعرفه بیمه سلامت نیست اما پیگیر قرارگیری آن در لیست مورد نظر هستیم و طی مکاتباتی  که با بیمه سلامت داشته‌ایم  امیدواریم که این موضوع نیز در کمیسیون  بیماران خاص بیمه سلامت مطرح شود و به تصویب برسد.

وی موضوع بعدی را پرداخت مبلغ ۴۰ میلیون تومانی اهدا کلیه به سرپرست خانواده عنوان کرد و گفت: مبلغ اهدا کلیه از یک میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که این مبلغ برای تشویق افراد به اهدا کلیه بسیار تاثیر گذار خواهد بود اما مشکلی که اینجا وجود دارد بندی است که در آن عنوان شده است مبلغ مورد نظر بجای واریز به حساب فرد اهدا کننده باید به حساب سرپرست خانواده واریز شود و این در حالی است که ممکن است برخی اهدا کنندگان بد سرپرست باشند بنابراین طی جلسات متعدد با مدیرکل بیمه سلامت استان قرار بر این شده است که اصلاح این بند نیز مطرح و پیگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیگیری انجمن بیماران خاص و صعب العلاج در خصوص بحث معیشت این بیماران اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه هزینه دارو و درمان بیماران خاص و صعب العلاج کاملا رایگان است اما متاسفانه برخی از این بیماران کم بضاعت هستند و مشکلات معیشتی و مالی دارند و ما پیگیر این هستیم که دولت، بیمه سلامت، مردم خیر و مسئولان استان در این زمینه ورود کنند و حداقل در بحث تغذیه این بیماران نیز به آنها کمک کنند زیرا اثر بخشی داروها در صورتی تاثیر گذار خواهد بود که فرد بیمار تغذیه مناسبی داشته باشد.

داروخانه هلال احمر می تواند مشکل کمبود داروهای کمیاب را مرتفع کند 

مسئول انجمن بیماران خاص و صعب العلاج استان یکی از مشکلاتی که برخی بیماران به آن گلایه دارند را کمبود برخی داروهای خاص دانست و گفت: بعضی بیماران به ما مراجعه می‌کنند و از کمبود برخی داروها گلایه دارند این درحالی است که نمونه مشابه آنها بطور قطع در استان وجود دارد و یا اینکه در داروخانه های دیگر آن دارو یافت می شود بنابراین این موضوع با معاونت غذا و دارو استان هماهنگ شده است که داروهای کمیاب را نیز به استان وارد کنند و لیست داروخانه های که این داروها را دارند در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: در استان‌های دیگر بسیاری از داروهای کمیاب توسط هلال احمر که یک نهاد بین المللی است عرضه می‌شود اما متاسفانه در استان ما داروخانه هلال احمر وجود ندارد و به رغم پیگیری‌های بازوند استاندار  پیشین استان این داروخانه افتتاح شد ولی متاسفانه از سوی مسئولان مربوطه به دلایل غیر منطقی مجوز  وارد کردن و عرضه  داروهای کمیاب در اختیار این داروخانه قرار نگرفت. این در حالی است که در استان‌های همجوار داروخانه هلال احمر فعالیت دارد.

بیگلری تاکید کرد: از استاندار تقاضامندیم که نسبت به افتتاح و تامین داروهای کمیاب برای داروخانه هلال احمر استان مساعدت کنند زیرا این سازمان هم سرمایه لازم را در اختیار دارد و هم به دلیل مردم نهاد بودن و عضویت در کنوانسیون‌های حقوق بشری از لحاظ تامین و وارد کردن دارو از کشورهای خارجی محدود و تحریم نیست و می‌تواند به راحتی داروهای خاص و کمیاب را وارد کند.

این مسئول از  پرداخت وام درمان از طریق بیمه سلامت به بیماران خبر داد و گفت: خوشبختانه سازمان بیمه سلامت علاوه بر پرداخت هزینه دارو و درمان بیماران خاص و صعب العلاج مبلغی را نیز بعنوان وام در اختیار بیمارانی که از لحاظ مالی دارای  مشکل هستند  پرداخت می‌کند که بسیار قابل تقدیر است.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری و پیگیری مدیرکل بیمه سلامت استان در خصوص رفع مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج گفت: یکی از موثرترین خدمات بیمه سلامت ارائه  شماره تماس ۱۶۱۶ است که  بصورت شبانه روزی آماده دریافت شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردم  در خصوص بیمه شدگان این سازمان است و بیماران عزیز استان می‌توانند از طریق تماس با این شماره از نحوه ارائه خدمات سازمان بیمه سلامت استان اطلاع پیدا کنند و شکایات و مشکلات خود را از داروخانه ها و پزشکان از طریق این سامانه با مسولان بیمه سلامت در میان بگذارند.

انتهای پیام/


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 12 =