تاثیر مصرف اُمگا ۳ در مقابله با آلودگی هوا

همشهری آنلاین:
طبق یک مطالعه جدید مکمل‌های اسیدهای چرب سالم ممکن است راه حل فوری برای کاهش مضرات ناشی از آلودگی هوا باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه محققان دانشگاه هاروارد بر روی موش‌ها نشان می‌دهد اسید چرب اُمگا ۳ هم از بروز التهابات ناشی از اکسیدان‌های هوای آلوده می‌کاهد و هم از بروز التهابات آتی جلوگیری می‌کند.

مدت‌هاست که ارتباط هوای آلوده با بیماری‌های ریوی، قلبی و سکته مغزی مشخص شده است. حال محققان ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری‌های مغزی نظیر زوال عقل، بیماری‌های روانی و کاهش هوش، همچنین دیابت، بیماری کلیه و تولد زودرس را آشکار کرده‌اند.

دکتر جینگ کنگ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تغییرات پاتولوژیکی بسیار مهم هستند، چراکه تعیین کننده سازوکار بنیادین بیماری‌های مزمنی هستند که امروزه با آنها مواجهیم.»

وی در ادامه افزود: «ما دریافتیم نتیجه حاصل از آزمایش بر روی موش‌ها، در انسان‌ها هم رخ می‌دهد، و بسیاری از بیماری‌های التهابی در انسان‌ها را می‌توان با اسیدهای چرب اُمگا ۳ درمان کرد.»

به گفته وی، «ما دریافتیم مصرف اسیدهای چرب اُمگا ۳ برای مبارزه با آلودگی هوا سودمند هستند».

به گفته محققان مصرف ۲ تا ۴ گرم اسیدچرب اُمگا۳ در روز معادل دوزی است که به موش‌ها داده شد. دو تا چهار گرم از اسید چرپ امگا ۳ معادل تقریبا دو وعده ۸۵ گرمی از ماهی آزاد یا شاه ماهی است.

همچنین روغن تخم کتان حدود ۵۰ درصد اسید چرپ امگا ۳ را داراست و مکمل امگا ۳ هم به طور گسترده در دسترس هستند، اما قبل از مصرف آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید. سال گذشته یک مطالعه دیگر نشان داده بود مصرف بیش از اندازه امگا ۳ با بروز سرطان پروستات در مردان مرتبط است.

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =