ایمانیه: سال ۹۵ بیش از ۱۱۰۰ عمل پیوند در شیراز انجام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: سال گذشته بیش از ۱۱۰۰ عمل پیوند کبد، کلیه، مغز استخوان و قرنیه در بیمارستان‌های شیراز انجام شده است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، دکتر محمدهادی ایمانیه در اولین روز شانزدهمین کنگره بین‌المللی نفرولوژی، دیالیز و پیوند و سومین کنگره بین‌المللی پیوند اعضا، در شیراز، با ابراز امیدواری نسبت به تغییر سیاست ها به سوی کاهش بروز نارسایی کلیه و کبد، افزود: سال گذشته حدود ۵۵۰ پیوند کبد، ۳۳۰ پیوند کلیه، ۱۵۰ پیوند مغز استخوان و بیش از ۲۰۰ پیوند قرنیه، در شیراز انجام شد که در این زمینه پیشتاز است.
او ادامه داد: با توجه به تغییر روش زندگی، تغذیه نامناسب و زندگی کم تحرک مردم، بیماری هایی مانند پرفشاری خون، دیابت و چاقی، افزایش پیدا کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکی از آسیب های چاقی را کبد چرب عنوان کرد که از علت های مهم پیوند کبد به شمار می رود و اضافه کرد: همچنین کبد چرب، نارسایی کلیه، دیابت و پرفشاری خون را به همراه دارد.
ایمانیه، گفت: در ۱۰ سال گذشته، تعداد تخت های دیالیز، تعداد مراکز همودیالیز و دیالیز صفاقی، تعداد پیوند کبد و کلیه، افزایش پیدا کرده و خدمات درمانی هم در استان گسترش یافته است.

خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در ۴۴ مرکز همودیالیز و ۷مرکز دیالیز صفاقی
او با اشاره به فعالیت ۴۴ مرکز همودیالیز، هفت مرکز دیالیز صفاقی، با ۳۵۰ تخت دیالیز، ادامه داد: پیوندهای کبد و کلیه نیز با کیفیت بالا، انجام می شود که باید به موازات آن خدمات پیشگیری، غربالگری و آموزش سلامت به مردم ارایه شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همکاری با سیستم های ارایه خدمات سلامت و خودمراقبتی را از مهم ترین کارهایی برشمرد که مردم می توانند برای ارتقای سلامت خود انجام دهند.
ایمانیه، توصیه کرد: لازم است افراد بالای ۳۰ سال، برای کنترل فشار خون، قند خون و چاقی، به پزشک خانواده و مراقبان سلامت، مراجعه کنند، زیرا مهار نشدن این سه نکته بسیار مهم و تاثیرگذار، نارسایی کبد و کلیه را به همراه دارد و توجه به آن، باعث کاهش آمار روزافزون چاقی، پرفشاری خون، دیابت و پیوند می شود و حتی دیگر لازم به توسعه خدمات دیالیز هم نیست.
او با بیان اینکه پیشگیری کار منطقی، با صرفه و کم هزینه است، گفت: مردم باید کمک کنند، تا بیماری های غیرواگیر کنترل شود، همچنین با پژوهش های گسترده در مراکز تحقیقاتی استان، مانند غدد، قلب و عروق، پیوند، تغذیه و کلیه، می توانیم آگاه باشیم که باید چه گام هایی برای ارتقای سلامت مردم برداشت.

انتقال دستاوردهای شیراز در پیوند به سراسر کشور
پدر پیوند کبد ایران و رئیس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، با بیان اینکه شیراز یکی از قطب های مهم پیوند دنیا به شمار می رود از انجام سالانه حدود ۵۶۰ عمل پیوند کبد در این شهر خبر داد و این آمار با بی سابقه خواند.
دکتر “سید علی ملک‌حسینی”، با بیان اینکه تاکنون تیم های مختلفی در زمینه پیوند اعضا، در شیراز آموزش دیده اند، گفت: این نیروهای آموزش دیده هم اکنون در نقاط دیگر کشور، مشغول به فعالیت هستند.
او افزود: شیراز علاوه بر اینکه جایگاه مطلوب از نظر تعداد پیوند، با پیوند از مرگ مغزی و پرهیز از خرید و فروش عضو هم وضعیت بسیار قابل توجهی در کشور دارد.
این چهره ماندگار کشور، استان فارس را از نظر اهدای عضو، ستودنی و بی نظیر معرفی کرد و یادآور شد: این نتیجه انسان دوستی و کار مردمی است.
رئیس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: روزانه پنج تا هفت عمل پیوند در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می شود که نیروی انسانی متخصص، نقش موثری در این خصوص دارد.
ملک حسینی، گفت: در این کنگره دستاوردهای جدید در زمینه پیوند، بیماری های کلیه، روش های جدید درمانی و پیشگیری مطرح می شود و بین اساتید داخلی و خارجی، تبادل اطلاعات صورت می گیرد.

بیماری قند و فشار خون؛ مهم ترین عامل نارسایی کلیه
رئیس انجمن نفرولوژی ایران و دبیر انجمن پیوند اعضا نیز گفت: در کشور ایران هم مانند کشورهای دیگر دنیا، بیماری قند و فشار خون، مهم ترین عامل نارسایی کلیه است که به دیالیز و در نتیجه به پیوند منجر می شود.
دکتر “محمدرضا گنجی”، افزود: این نخستین کنگره مشترک بین انجمن نفرولوژی و پیوند اعضا است که با حضور اساتید برجسته از ایران و جهان برگزار و در آن در خصوص مسایل مختلف، مانند دیابت، فشارخون، پیوند و رد پیوند، همفکری می شود.
او مصرف بی رویه فست فودها و کم تحرکی را در افزایش آمار چاقی موثر دانست و یادآور شد: بهترین درمان برای بیماری های غیرواگیر، پیشگیری است و امیدواریم زمینه پیشگیری از این بیماری ها، روز به روز بیشتر فراهم شود.

پیشتازی شیراز در پیوند
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز که عضویت هیات علمی این کنگره را دارد، گفت: انجمن نفرولوژی ایران در سال ۱۳۶۹ و انجمن پیوند اعضای ایران در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد که این دو انجمن علمی در پیوند اعضا، نقش دارند.
دکتر “علی نوبخت”، افزود: کنگره های این دو انجمن در دوره های قبل، به صورت جداگانه برگزار می شد که به دلیل یک سری اشتراک بین آنها، تصمیم به برگزاری کنگره مشترک گرفته شد و ابعاد مختلف پیوند، داخلی علم نفرولوژی و جراحی، مطرح و بررسی می شود.
او با بیان اینکه شیراز پیشگام در حوزه پیوند کبد و دکتر “سید علی ملک حسینی”، باعث افتخار ایران است، ادامه داد: حدود ۲۵ سال گذشته، از سوی سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان، یک انجمن علمی به نام مزوت پایه گذاری شد، که در این کنگره شاهد حضور بنیانگذاران آن، نظیر دکتر “فاضل” از ایران، پروفسور “هابرال” از ترکیه و پروفسور “رزوی” از پاکستان هستیم.
دکتر نوبخت، بیان کرد: طبق آمار مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت و درمان در سال ۹۵، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در تمام زمینه ها در مقام نخست بوده که جای تقدیر از تیم پیوند دارد.
دبیر اجرایی این کنگره نیز با معرفی محورهای کنگره پیرامون بیماری مزمن کلیه، آسیب حاد کلیه، همودیالیز و دیالیز صفاقی، بیماری گولومرولی، پیوند کلیه، آب و الکترولیت، فشارخون، بیماری های عروقی و پیوند، افزود: از تعداد مقالات ارسالی به کنگره، ۲۰ مقاله برای ارایه به صورت سخنرانی و ۹۱ مقاله برای ارایه به صورت پوستر انتخاب شد، همچنین میهمانانی از کشورهای آمریکا، ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، لبنان، پاکستان، سوریه، کانادا و سوییس در این کنگره حضور دارند.
دکتر “محسن نفر”، ادامه داد: در حاشیه این کنگره، نمایشگاه شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی نیز برپا است.
شانزدهمین کنگره بین المللی نفرولوژی، دیالیز و پیوند و سومین کنگره بین المللی پیوند اعضا، به همت انجمن نفرولوژی ایران و انجمن پیوند اعضای ایران و با همکاری انجمن بین المللی نفرولوژی( lsn )، مایوکلینیک، مزوت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از بیست و ششم اردیبهشت در شیراز آغاز به کار کرده و تا بیست و نهم اردیبهشت ادامه دارد.


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شانزده =