شناسایی اتیسم از طریق تست فعالیت مغزی

طبق مقاله ای که به تازگی در ژورنال نوروساینس به چاپ رسیده است، محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند که کودکان طیف های اتیسم دارای تفاوت های قابل توجهی در نتایج بدست آمده توسط تست فعالیت مغزی در مقایسه با کودکان رشد طبیعی، در میزان پیک امواج آلفا به عنوان یکی از اصلی ترین امواج تولید شونده توسط مغز، هستند و مشاهده شده که پایین بودن پیک این امواج با پایین بودن هوش غیر کلامی این کودکان ارتباط مستقیم دارد.
به نقل از سایت ساینس دیلی، هدف از این پژوهش که اولین مطالعه برای شناسایی تفاوت های عملکردی مغز در افراد اتیستیک است، از میزان پیک امواج آلفا به عنوان یک نشانگر برای تشخیص زودرس اتیسم و همچنین بررسی تفاوت عملکردهای شناختی در بین کودکان طیف اتیسم استفاده می شود.
الکتروانسفالوگرام یا EEG، روشی است که می توان در آن با استفاده از الکترودهایی که بر روی جمجمه ی فرد قرار می گیرند میزان فعالیت الکتریکی مغز اشخاص را اندازه گیری نمود. یکی از مواردی که می توان با استفاده از این روش اندازه گیری کرد، میزان پیک امواج آلفای مغزی است که ارتباط این امواج با عملکردهای شناختی در افراد سالم قبلا به اثبات رسیده است
این تحقیق بر روی ۹۷ کودک ۲ الی ۱۱ ساله که ۵۹ نفر از آنها تشخیص اتیسم گرفته بودند و ۳۸ کودک سالم انجام شد و همبستگی بین امواج آلفا با سن، هوش کلامی و غیر کلامی بررسی شد و در نتیجه ی آن مشخص شد که میزان پیک امواج آلفا مستقیما با هوش غیرکلامی کودکان در ارتباط است.
اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است اما میتوان پیشنهاد کرد که اندازه گیری امواج آلفا در آینده میتواند نقش مهمی در شناخت بیشتر نحوه ی عملکرد مغز افراد اتیستیک داشته باشد و یا حتی بتوان با رساندن پیک امواج آلفای مغز فرد اتیستیک به سطح نرمال، قدم جدیدی در راه درمان اتیسم برداشت!


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =