برای بیماران تالاسمی سهمیه استخدامی در نظر بگیرید

یکی از بزرگترین دغدغه‌های بیماران تالاسمی بزرگسال شانس کم استخدام و مشغول به کار شدن در مشاغل مختلف است که بر بسیاری از جنبه‌های زندگی آنها سایه انداخته و از عوامل اصلی تهدید کننده کیفیت زندگی این افراد به حساب می‌آید.
بر اساس آمار در کشور ما بیش از ۲۰ هزار بیمار تالاسمی وجود دارد. عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران در گفت گوی اختصاصی با خاص پرس گفت: «در جامعه کنونی مشکلات متنوعی که یک بیمار تالاسمی با آن مواجه است بر کسی پوشیده نیست. باورهای غلط گذشته بیمار تالاسمی را فردی با ناتوانایی‌های جسمی و دارای عمری محدود می‌دانستند، اما اکنون به مدد دانش پزشکی و حمایت خانواده‌ها و سیستم‌های بهداشتی، باید باور کرد که گذر از بیمار تالاسمی به فرد تالاسمی صورت گرفته است و فرد تالاسمی حالا می‌تواند ازدواج کند، زندگی مشترک خود را اداره نماید و خود صاحب فرزندانی سالم شده و کانونی گرم برای خانواده بوجود آورد.»
مریم اخوان افزود: «اما یک مشکل مهم و غیر قابل انکار از آنجا شروع می شود که این افراد دارای تحصیلات پایه و یا تحصیلات عالی، پس از فراغت از تحصیل به منظور استقلال فردی نیازمند کار و اشتغال هستند. با علم به این که وقتی در آزمون استخدامی ادارات شرکت می‌کنند باید یک سری آزمایشاتی را انجام دهند که در چارت بیماران تالاسمی نمی‌گنجد آنها مجبور به زدن نقاب هستد چرا که اگر نهادی متوجه شود آنها تالاسمی دارند استخدام نمی شوند.»
وی با اشاره اینکه اگر بیمار تالاسمی یک روز قبل آزمایش خون دهد و روز آزمایش استخدامی هم مجددا خون بدهد بیمار بودن او مشخص نمی‌شود، افزود: اگر سهمیه مشخصی از مشاغل برای بیماران تالاسمی در نظر گرفته شود، دیگر این بیماران نیاز به زدن نقاب ندارند.»
لیلا همتی


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =