نکاتی درباره ورزش بیماران پیوند کلیه

خاص پرس: بیماران پیوند کلیه نیاز دارند تا فعالیت فیزیکی انجام دهند، زندگی ساکن برای این بیماران خطرناک است. با این حال نکاتی باید در برنامه ورزشی این بیماران رعایت شود.

افرادی که دچار بیماری مزمن در ناحیه کلیه می‌شوند بعد از پیوند، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در کیفیت زندگی احساس می‌کنند. افراد بعد از پیوند کلیه غالبا احساس می‌کنند قوی‌تر و پرانرژی‌تر هستند. بسیاری از این بیماران بعد از پیوند کلیه به فعالیت‌های عادی از جمله کار، سفر و ورزش ادامه می‌دهند. نگرانی‌هایی درباره ورزش بعد از پیوند کلیه وجود دارد و آگاهی‌های لازم درباره نوع و میزان ورزش مناسب همیشه به بیماران داده نمی‌شود.

معمولا بعد از پیوند کلیه بلافاصله از بیماران خواسته می‌شود تا راه بروند. پیاده روی برای این بیماران بسیار مهم است. پیاده روی به کاهش تورم و افزایش سرعت ریکاوری کمک می‌کند. درست بعد از، از بین رفتن علائم بیهوشی بیماران پیوند کلیه می‌توانند شروع به پیاده روی کنند. چهار تا شش هفته‌ بعد از عمل پیوند، بیماران می‌توانند ورزش‌هایی با شدت کم را آغاز کنند. ورزش‌هایی همچون رکاب زدن بر روی دوچرخه‌ ثابت و پیاده روی سریع بر روی تردمیل مناسب هستند. بعد از ترمیم شدن جای عمل تقریبا این بیماران می‌توانند هر نوع ورزشی را شروع کنند. با این حال باید این کار را آرام آغاز کنند. اگر پیش از این می‌توانستند با سرعت پنج مایل در ساعت پیاده روی کنند، اعمال باید با سرعت یک و نیم مایل در ساعت کار را شروع کنند. اگر پیش از این می‌توانستند وزنه ۵۰ کیلویی را بلند کنند اعمال باید از وزنه ۱۰ کیلویی شروع کنند. ترار ورزش سبک تر بهتر از انجام ورزش با شدت زیاد است.

این بیماران می‌توانند همه نوع ورزشی را بعد از ریکاوری کامل انجام دهند، اما ورزش‌هایی که به ناحیه کلیه ضربه وارد می‌کند مانند بوکس و راگبی توصیه نمی‌شوند. ورزش‌هایی همچون دوچرخه‌سواری و تنیس مناسب هستند. سخت‌ترین مرحله ورزش بیماران پیوند کلیه، شروع آن است ، زیرا بسیاری از آنها تناسب اندام خود را بعد از عمل از دست می‌دهند و شروع ورزش برای آنها سخت است. فاکتورهایی همچون احساس ضعف، کم شدن قدرت ماهیچه‌ها، کم خونی و … شروع ورزش را سخت می‌کنند. با این وجود این بیماران تشویق می‌شوند تا ورزش کنند ، زیرا ورزش به ریکاوری سریع‌تر ، کنترل وزن، کنترل قند خون و فشار خون آنها کمکمی کنند.

این بیماران باید ابتدا آرام و کوتاه مدت ورزش را شروع کنند و در پایان میزان ورزش خود را به نیم ساعت در روز، چهار روز در هفته‌ برسانند.

این بیماران در صورتی که تنگی نفس، درد در ناحیه سینه و کم شدن انرژی را احساس کنند باید به پزشک مراجعه کنند. ضمنا این بیماران باید در نظر داشته باشند که ورزش باعث عرق کردن و از دست رفتن آب بدن می‌شود. بنا‌بر‌این خوردن مایعات به اندازه کافی بسیار مهم است. این افراد باید هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نیم لیتر آب یا مایعات مصرف کنند.

ورزش به خصوص ورزش هوازی برای بیماران پیوند کلیه فوایدی دارد، از جمله:

* افزایش جریان خون و کمک به اکسیژن رسانی

* افزایش انرژی بدون ایجاد خستگی و تنگی نفس

* افزایش قدرت قلب و سیستم قلبی – عروقی

* افزایش استقامت

* کاهش فشار خون

* افزایش قدرت عضلات، تعادل و انعطاف پذیری مفاصل

* افزایش قدرت استخوان‌ها

* کاهش چربی بدن و رسیدن به وزن مناسب

* کاهش استراس، تنش ، اضطراب و افسردگی

* افزایش اعتماد به نفس

* بهبودی در وضعیت خواب

* افزایش آرامش

افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند باید قبل از شروع برنامه ورزش با پزشک خود مشورت کنند. اگر تغییری در داروهای مصرفی ایجاد شد باید با پزشک خود مشورت کنید تا ببیند که می توانید ورزش معمول خود را ادامه بدهید یا خیر. داروهای جدید ممکن است بر واکنش بدن نسبت به ورزشی تاثیرگذار باشد. اگر احساس خستگی زیاد داشتید ورزش نکنید. از بلند کردن وزنه‌های خیلی سنگین خودداری کنید و زمانی که وزنه می‌زنید باز دم را فراموش نکیند. بعد از ورزشی برای استراحت دراز نکشید،‌ بلکه بر روی یک صندلی بنشینید. هنگامی که هوای خیلی سرد، خیلی گرم یا خیلی مرطوب است در فضای آزاد ورزش نکنید. درد را نادیده نگیرید.


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پانزده =