یک اورولوژیست مطرح کرد؛ شیوع بالای بیماری سنگ کلیه در شمال و غرب کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از شیوع بالای بیماری سنگ کلیه در شمال و غرب کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مریم طاهری، با اشاره به اینکه بیماری سنگ کلیه در شمال و غرب کشور از شیوع بالایی برخوردار است، گفت: بروز سنگ کلیه بستگی به جنس، نژاد و محل زندگی بستگی و احتمال ایجاد آن در مردان بیشتر از زنان است. همچنین بروز سنگ کلیه در سنین جوانی نادر و بیشترین سن بروز آن در دهه چهارم تا ششم زندگی است.

این اورولوژیست ادامه داد: مشاغلی که با حرارت و گرما سر و کار دارند به علت افزایش تعرق بدن بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند از این رو نوشیدن یک لیوان آب یا چای کمرنگ و تازه دم هر دو ساعت یک بار برای این افراد ضروری است.

طاهری با بیان اینکه تعریق زیاد با فعالیت فیزیکی بویژه در آب و هوای گرم و ننوشیدن مایعات کافی باعث تغلیظ ادرار و در نتیجه تشکیل سنگ کلیه می شود، بیان کرد: تحقیقات بر روی بیماران ارولوژی ثابت کرده، که بروز سنگ بطور مستقیم با چاقی و عدم رعایت رژیم غذایی سالم ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم روزانه ۲ لیتر ادرار نشان دهنده مصرف مایعات کافی در بدن است، گفت: اگر ادرارتان تغییر رنگ دهد یا بوی نامطبوعی داشته باشد احتمال دارد بدن تان دچار کمبود آب شده باشد. زمانی که دچار چنین وضعیتی می‌شوید بهتر است میان وعده‌های سرشار از آب، سبزیجات، چای کمرنگ و تازه دم، معجون آبلیمو را در برنامه روزانه تان بگنجانید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نوشیدن مایعات به طور منظم تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد، گفت: مصرف آبلیموی تازه به دلیل آنکه سرشار ازسیترات است از بروزکریستال ها در کلیه و مجاری ادراری جلوگیری می کند بنابراین بهترین شیوهای که به افراد مستعد به ابتلا به سنگ کلیه توصیه می شود، نوشیدن آب با آب لیموی ترش تازه همراه با کمی عسل است.


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 8 =