اهدای عضو از یک چهارم مرگ مغزی ها در ایران

خاص پرس: حدود ۳۰ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند و سالانه سه هزار نفر به این تعداد اضافه می شوند. این در حالی است که تنها یک چهارم از اعضای افراد مرگ مغزی شده در کشور اهدا می شود.

فرحناز صادق بیگی، رئیس واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، درخصوص تعداد متقاضیان لیست پیوند اعضا، در این باره گفت: متاسفانه هر سال حدود شش هزار تا هشت هزار نفر در کشور به علت تصادفات و بیماری های مختلف دچار مرگ مغزی می شوند که نیمی از آنها قابلیت اهدای عضو دارند، اما فقط در یک چهارم آنها اهدای عضو انجام می‌شود.

او درخصوص تعداد متقاضیان لیست پیوند اعضا، افزود: حدود ۳۰ هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند و سالانه سه هزار نفر به این تعداد اضافه می‌شوند.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با بیان اینکه روزانه ۱۰ نفر در لیست انتظار پیوند هستند که به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند، گفت: بیشترین متقاضی پیوند در درجه اول کلیه و سپس کبد هستند.

صادق بیگی در خصوص مدت زمان قابلیت اهدای پیوند بیماران مرگ مغزی، تصریح کرد: ۴ الی ۵ روز از زمان مرگ مغزی اعضای حیاتی قابل استفاده و در مورد بافت هایی مثل استخوان تا ۴۸ ساعت بعد از ایست کامل قلب، قابل پیوند هستند.

وی نبود آگاهی از روند مرگ مغزی، نداشتن آگاهی از فرایند اهدای عضو بعد از مرگ مغزی و موانع قومی، منطقه ای و مذهبی را از جمله عوامل رضایت نداشتن افراد به اهدای عضو دانست و بیان کرد: مرگ مغزی با کمای عمیق کاملا متفاوت است و متاسفانه ۱۰۰ درصد سبب مرگ کامل می شود.

این مقام مسئول، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو، اظهار کرد: اقدامات فراوانی با کمک دولت، هنر، ورزش، ادبیات و اصناف انجام شده است که از جمله آن می توان به ایجاد کارگاه‌ها و برنامه های مختلف آموزشی در صدا و سیما، آگاه سازی از طریق روزنامه ها و نیز شبکه های اجتماعی، برپایی غرفه‌های مختلف جهت ثبت نام برای اهدای عضو، تهیه فیلم ها، تیزرها و سایت های مرتبط برای آگاه سازی و ثبت نام و ایجاد پیوندکارت آنی اشاره کرد.

رئیس واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، از ثبت روز ملی «اهدای عضو؛ اهدای زندگی» در تقویم رسمی کشور در ۳۱ اردیبهشت خبر داد و گفت: سالانه حدود ۳۰ درصد افزایش در تقاضای ثبت نام برای اهدای عضو در کشور وجود دارد و در حال حاضر حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به طور رسمی برای اهدای عضو ثبت نام کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه داشتن کارت اهدای عضو پس از مرگ مغزی مانع اخذ رضایت از اولیای دم نیست، خاطرنشان کرد: رضایت اولیای دم ضروری است و لذا داشتن کارت یک کار فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو و نشر آگاهی در مورد مرگ مغزی است که تاثیر بسزایی در رشد رضایت دهی اولیای دم در موارد مرگ مغزی دارد.

دکتر محمدرضا حسین زاده، مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا یادآور شد: اهدای عضو از سال ۸۷ در استان گیلان شروع شد و موارد مرگ مغزی پس از شناسایی برای پیوند به تهران منتقل می شد، اما از سال ۹۳ واحد فراهم آوری اهدای عضو را در مرکز آموزشی – درمانی رازی راه اندازی کردیم و موارد مرگ مغزی به این مرکز انتقال پیدا می کند.

وی با بیان اینکه استان های محدودی می‌توانند پیوند کبد انجام دهند، اظهار کرد: در حال حاضر پیوند کبد و کلیه در استان گیلان انجام می شود و اگر گیرنده نداشته باشیم، اعضای پیوندی را به تهران ارسال می‌کنیم.

حسین زاده از اهدای عضو ۸ مورد مرگ مغزی در گیلان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و یادآور شد: سال ۹۵ بالغ بر ۴۰ مورد و سال گذشته ۲۵ مورد اهدای عضو داشتیم.

مسئول بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه همه موارد مرگ مغزی قابل اهدا نیست، عنوان کرد: خوشبختانه فرهنگ اهدای عضو در گیلان نهادینه شده است و بیش از ۷۰ درصد موارد مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت می‌دهند.

منبع: ایسنا


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =