ایران در جایگاه هفتم داروسازی جهان قرار دارد

ایران در جایگاه هفتم داروسازی جهان قرار دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال ۲۰۱۸ هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی جایگاه شانزدهم را در تولیدات علمی دنیا بدست آورده ایم و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز موفق به کسب رتبه نخست شدیم، در داروسازی نیز رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص دادیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا: دکتر رضا ملک زاده عصر سه شنبه در بیستمین کنگره پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور در تالار انتظار کرمانشاه افزود: در استنادات علوم دارویی و علوم بهداشتی در منطقه اول شده ایم، به لحاظ علمی در جایگاه خوبی قرار داریم و در حال ارتقای هرچه بیشتر تولیدات علمی هستیم.

او گفت: بودجه علمی و پژوهشی بسیار ناچیز و در حدود چهار دهم درصد است که قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست اما تلاش اعضای هیات علمی و دانشجویان کمبود بودجه در کشور را جبران کرده است.

وی تصریح کرد: در دنیا پیشرفت های شگرفی در حوزه پزشکی و تکنولوژی اتفاق افتاده است که حتما باید به آن توجه داشته باشیم و از آن غافل نشویم.

وی ادامه داد: در بحث ژن درمانی (بیماری هایی که با ویرایش ژن امکان درمان دارند) عقب هستیم، در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون معلول وجود دارد که با ویرایش ژن می توان درصد بالایی از آنها را نجات داد و همچنین درمان سرطان، تالاسمی و بیماران هموفیلی از جمله اهداف ژن درمانی است.

او ابراز امیدواری کرد مراکزی برای ژن درمانی در کشور و از جمله در کرمانشاه ایجاد شود.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در ادامه گفت: سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواسته است که از تکنولوژی های پیشرفته برای ارتقای سلامت استفاده کنند.

دکتر ملک زاده افزود: در حوزه تحقیقات باید به هر سه بعد سلامت( جسمی، روانی و اجتماعی) توجه کافی مبذول شود.

وی توضیح داد: بسیاری از دستاوردهای علمی دنیا با همکاری های بین المللی حادث می شود و یکی از توصیه های اصلی ما هم در کرمانشاه ارتقای این مساله است.

وی اضافه کرد: می توانیم مراقبت های اولیه را با تکنولوژی های نوپدید ارتقا دهیم، لذا از همه محققان میخواهم که جهت گیری های آینده آموزش پزشکی و تغییر و تحولات این عرصه را مد نظر داشته باشند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =