برگزاری نشست تخصصی تالاسمی، داروهای جدید و چالش های پیش‎رو

برگزاری نشست تخصصی تالاسمی، داروهای جدید و چالش های پیش‎رو

بنیاد امور بیماری های خاص با هدف بررسی مشکلات دارویی بیماران تالاسمی نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو» را برگزار کرد.

این نشست امروز با حضور دکتر فاطمه هاشمی ، رئیس بنیاد امور بیماری های خاص، دکتر محمدجواد کیان، معاون آموزش و پژوهش این بنیاد، دکتر حسن ابوالقاسمی، استاد گروه خون و آنکولوژی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‎های خونی مادرزادی کودکان، دکتر پیمان عشقی، استاد گروه خون و آنکولوژی دانشگاه شهید بهشتی و معاون مرکز تحقیقات بیماری‎های خونی مادرزادی کودکان، یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران، دکتر غلامحسین مهرعلیان مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دکتر کاظم میکائیلی، سرپرست سابق بیمه‌های سلامت وزارت رفاه و رئیس فعلی اداره تدوین سیاست‌گذاری بسته بیمه پایه و دکتر راضیه حنطوش‎زاده، کارشناس هموفیلی و تالاسمی وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خاص پرس در این نشست به با اشاره به تعدد شمار داروهای داخلی در حوزه تالاسمی و عدم حمایت بیمه از همه این داروها به مشکلات پیش آمده در این خصوص در بین بیماران اشاره شد و رئیس بنیاد امور بیماری های خاص تاکید کرد که داروی این گروه از بیماران از سوی هر شرکتی که تولید می‎شود باید رایگان در اختیار بیمه قرار گیرد و بیمه ها نباید تنها از بخشی از آنها حمایت کنند.

اجرای داروی بیماران تالاسمی چیست؟

بیماران تالاسمی به دلیل تزریق خون بیش از حد دچار افزایش آهن خون می شوند و برای آنکه اندام‌های حیاتی شان دچار آسیب نشود، باید داروی آهن زدا مصرف کنند، اما چندی است با مصوبه شورای عالی بیمه، برخی از بیماران تالاسمی برای تامین داروی خود می‌بایست هزینه پرداخت کنند.

چند شرکت داروسازی در کشور داروی آهن زدای دفراسیروکس را تولید می‌کنند و بیمارن تالاسمی به دلیل اینکه بر اساس قانون بیمار خاص محسوب می‌شوند، داروی رایگان دریافت می‌کردند اما چند هفته ای است که برخی بیماران برای تهیه داروی خود باید هزینه پرداخت کنند.

ماجرا از آنجایی شروع شد که یکی از شرکت های داروسازی قیمت داروی خود را کاهش داده و بیمه ها هم این داروی ارزان را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند؛ حالا بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری خونی، باید به فکر تامین هزینه داروی خود باشند، در حالی که اغلب این بیماران  و حتی پزشکانشان داروی رایگان جدید را نمی شناسند یا از کیفیت آن بی اطلاع هستند.

باید دلیل نارضایتی بیماران تالاسمی بررسی شود

دکتر محمد جواد کیان،معاون آموزش و پژوهش بنیاد امور بیماری‌های خاص در نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو» گفت:  ۹۷ درصد نیاز دارو در داخل کشور تأمین می‌شود و  سه درصد باقی مانده از لحاظ هزینه ارزی دو برابر هزینه ارزی داروهای تولید داخل است.

او با اینکه ۳۲.۵ درصد بودجه دارویی کشور صرف داروهای  بیماری‌های خاص می‌شود گفت: این شاخص در کشور های دیگر پنج تا ۶ درصد است ولی با این حال نتوانسته‌ایم رضایت کامل بیماران را جلب کنیم و باید علت را ریشه‌یابی کرد.

به موقع مصرف نشدن دارو در بیماران تالاسمی به سختی قابل جبران است

دکتر حسن ابوالقاسمی، استاد گروه خون و آنکولوژی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز  تحقیقات بیماری‎های خونی مادرزادی کودکان، در نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو» گفت:  درمان بیماران تالاسمی در چند سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. داروی غالب این بیماران داروی تزریقی بوده که تولید ژنریک داخلی‌اش گاه کیفیت  خوبی داشته و گاهی نداشته است. تا اینکه داروی این بیماران به سمت داروهای خوراکی سوق پیدا کرد.

او در رابطه با داروهایی که در گذشته بوده و داروهای جدید توضیح دادند: کشور ما  مطابق با روند جهانی از داروهای تزریقی به سمت داروهای خوراکی نرفت. چون بیمارانی که دسفرال مصرف می‌کردند به آن عادت داشتند و داروهای خوراکی که به بازار آمده بود با توجه به ایجاد ناراحتی‌های  معده و نبود آموزش صحیح، جایگزین داروی تزریقی نشد و به روند جهانی نرسید.

ابوالقاسمی گفت: برای فرهنگ سازی در این باره در سال گذشته هزاراسلاید تهیه شد و در استان‌های مختلف آموزش و بازآموزی انجام شد. اما حال شاهدیم با توجه به تولید داروی  ژنریک دوم در کشور و عدم آشنایی پزشکان وداروخانه ها با آن و همچنین مبود این دارو در داروخانه های کشور و از سوی دیگر گران بودن داروی قدیمی، بیماران  در حدود ۲ ماه به شدت در خطر عدم مصرف دارو قرار گرفتند.

این پزشک متخصص افزود: این در حالی است که عدم یا دیر مصرف گردن دارو در این بیماران ضرر های جسمی و مالی زیادی دارد و به سختی قابل جبران خواهد بود .

او پیشنهاد داد: راه حل این است که شرکت تولید کننده دارو قیمت را کاهش دهد یا هزینه داروها مانند گذشته محاسبه شود تا برای بیمار دارو رایگان باشد.

چرخه توزیع دارو در کشور مشکل دارد

یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران در نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو»گفت: بیماران تالاسمی دو مشکل اساسی دارند؛ ۱- داروهای آهن زدا که در بازار وجود ندارد ۲- کم یاب بودن داروهای بیماران اینترمدیا.

عرب در رابطه با داروی هیروکسی اوره نیز مشکلاتی وجود دارد، گفت: داروهایی را شرکت های دارویی تولید کرده‌اند که انجمن‌ها و پزشکان  خبری از آن ندارند. مشکلات دارویی بیماران تالاسمی در چند سال اخیر به گونه‌ای بوده که گاهی دارو در دسترس است و گاهی در بازار یافت نمی‌شود.چرخه توزیع دارو مشکل دارد و باید فکری برای آن شود.

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: آموزش در  استان‌ها بسیار خوب بوده تا داروهای  خوراکی که هم هزینه کمتری دارد و راحت‌تر مصرف می‌شود جایگزین داروهای تزریقی شود. همچنین مشکلات زیادی برای توزیع داروهای جدید نیز وجود دارد .

داروی بیماران تالاسمی باید رایگان باشد

فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری های خاص در  نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو» به دو مشکل اساسی درباره داروهای بیماران تالاسمی اشاره کرد و گفت: در بحث دارو و تنوع داروها که در هفته های اخیر برای بیماران مشکل‌زا شده است باید این نکته را گوشزد که هر داروی جدیدی که روانه بازار می‌شود باید تائیدیه متخصصین و پزشکان متبحر آن حوزه را گرفته باشد نه اینکه پزشکان برجسته  تالاسمی هم آن را نشناسند.

او ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که  درمان بیماران تالاسمی در گذشته رایگان بوده و چرا بیمار باید هزینه پرداخت نماید.بیمه ها و شرکت‌ها باید با هم به توافق برسند و مصرف کننده پولی پرداخت نکند. اما در حال حاضر شاهدیم که بیمه تنها از یک نمونه از داروی ایرانی حمایت می کند که هم توزیع فراگیری در کل کشور ندارد و هم بسیاری از پزشکان آن را نمی شناسند تا نسخه کنند.

در حال حاضریک نمونه از داروی تالاسمی ایرانی(اوه سینا) رایگان است

دکتر غلامحسین مهرعلیان مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست تخصصی تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو گفت: سازمان غذا و دارو متولی تأمین داروی با کیفیت با قیمت مناسب است. سازمان غذا و دارو  برای اینکه شرکت ها را به سمت محصولات جدید و خلاقیت سوق دهد راه را نبسته است و هر شرکتی دارویی با حفظ استانداردهای این سازمان می تواند برای تولید داروهای مختلف اقدام کند.

او گفت: نظام قیمت گذاری بر اساس درخواست شرکت هاست که اگر از قیمت کارشناسی بالاتر باشد باید قیمت را کاهش دهد.

مهر علیان افزود: ۴۰تا ۵۰ درصد هزینه داروها بابت مواد اولیه است، بنابراین شرکت داخلی که مواد اولیه را تولید می‌کند قیمت نهایی‌اش از شرکت‌های دیگری که مواد اولیه را خود تولید نمی‌کنند پایین‌تر است.

او در مورد مشکل پیش آمده در خصوص داروی بیماران تالاسمی توضیح داد: این طور نیست که داروی بیماران تالاسمی پولی شده باشد بلکه در حال حاضر یک نوع از داروی ایرانی که مورد تائید است و کیفیت خوبی  نیز دارد، به دلیل داشتن قیمت بهتر، در پوشش بیمه قرار گرفته رایگان به بیمار تالاسمی عرضه می‌شود و اگر بیمار بخواهد داروی دیگری با قیمت گران‌تر استفاده کند باید هزینه آن را پرداخت کند.

مهر علیان افزود: با پیگیری های انجام شده داروی اوسینا تا یک ماه  آینده به اندازه کافی در داروخانه ها موجود است و اگر  گزارش شود که در هر جایی از کشور وجود نداشته باشد ، ظرف ۲۴ ساعت مشکل برطرف خواهد شد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت:ما با سایر شرکت های دارویی هم صحبت کرده‌‌ایم تا در یکی دو ماه آینده قیمت خود را کاهش دهند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وجود داروهای متعدد آهن زدا بیماران را مشوش کرده است

دکتر پیمان عشقی، استاد گروه خون و آنکولوژی دانشگاه شهید بهشتی و معاون مرکز تحقیقات بیماری‎های خونی مادرزادی کودکان

یکی دیگر از حاضران در نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو» بود . او با اشاره به اهمیت اعتمادسازی در بین پزشکان و بیماران در خصوص داروها گفت: وجود برندها مختلف دارویی به عنوان رقیب به بالا رفتن کیفیت داروها کمک کرده و گامی برای ایجاد اعتماد است. از سوی دیگر حضور موثر انجمن‎های علمی و تایید دارو ها از سوی آنها و همچنین نظارت  مستمر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در فرایند تولید دارو گام مهمی در اعتمادسازی است.

عشقی با بیان اینکه دارویی از سوی بیمه مورد حمایت قرار می گیرد که هنوز متخصصان این حوزه دقیقا نمی دانند که نام آن چیست نشان می دهد ما در حوزه اعتمادسازی ضعیف عمل می کنیم.

این متخصص بیماری های خونی با اشاره به اینکه در حال حاضر تشویش در بین بیماران وجود دارد گفت: داروهای مختلفی عرضه می شود و هر بار بیمار  در طول مدت گوناگونی داروهای متفاوتی را مصرف می کند و به همین دلیل اگر  دچار عارضه ای شود، نمی دانیم که از کدام دارو بوده است.

دکتر عشقی پیشنهاد داد: اگر سیاست وزارت بهداشت حمایت از داروی داخلی بود آن را نباید تنها محدود به یک برند خاص کنند تا پزشک و بیمار  مجبور باشد تنها یک دارو را نسخه کند.

تشکیل جلساتی با معاون کل وزارت بهداشت برای حل مشکل قیمت داروی بیماران خاص

دکتر کاظم میکائیلی، سرپرست سابق بیمه‌های سلامت وزارت رفاه و رئیس فعلی اداره تدوین سیاست‌گذاری بسته بیمه پایه در نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو» گفت: در حوزه بیماران خاص متولی واحدی نداریم و بودجه ها هم پراکنده است. مثلا بخش از بودجه در اختیار همکاران غذا و داروست،یک در اختیار بیمه سلامت است، بخشی در اختیار معاونت درمان وزارت بهداشت است و بخشی نیز مربوط به بنیادها و مراکز غیرانتفاعی است که یک سری کمک ها در حوزه بیماران خاص انجام می دهند. این تصمیمات متعدد منجر به بروز ناهماهنگی‎هایی می‎شود.

او ادامه داد: مشکل اخیری که در مورد داروی دفروزیروکس  بیماران تالاسمی رخ داده در مورد داروی بیماران ام‎اس و بعضی داروهای برند دیگر هم وجود داشته است. بنابراین شده تا با محوریت دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ، سازمان غذا و دارو و دکتر شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت جلساتی برگزار شود تا قبل از ورود شورای عالی بیمه هرگونه تغییری در این حوزه ادر این جلسات بررسی شود.

او در مورد حمایت بیمه از یک برند دارویی آهن زدا گفت: در مورد دفروزیروکس هم ما مجبور شدیم این کار را انجام دهیم. چرا که شرکتی با قیمت پایین‎تر این دارو را تولید کرد. این در حالی بود که در سیستم داروخانه فقط قیمت هفت هزار تومانی قابل ثبت بود. در حالی که مبلغ داروی این برند(اوه سینا) ۴۲۰۰تومان بود و در این میان داروخانه دارو را با مبلغ ۴۲۰۰ ثبت کرده و بیمه متحمل ضرر می‎شد. ما هم در بیمه نامه‎ای زدیم تا هر دو قیمت پذیرفته شود، اما بیمه ها با توجه به سیاست خودشان قیمت کمتر را حمایت و سایر داروهایی که با قیمت هفت هزار تومان عرضه می شد را از شمول بیمه خارج کردند.

میکائیلی با بیان اینکه این تجربه باعث شد که هماهنگی بیشتری در حوزه وزارتی به وجود آید گفت: در مورد داروی ام‎اس (اکتووکس و سینووکس) هم مشکل مشابهی به وجود آمد که با رایزنی با شرکت تولید کننده برای کم کردن قیمت و تخصیص بودجه ای از معاونت درمان این مشکل تا حدی رفع شد. امیدواریم در مورد داروی بیماران تالاسمی هم به زودی مشکل حل شود.

درمان در بیماران تالاسمی منظم نیست

دکتر راضیه حنطوش‎زاده، کارشناس هموفیلی و تالاسمی حوزه سلامت وزارت بهداشت در نشست تخصصی «تالاسمی، داروهای جدید و چالش‎های پیش‎رو» گفت: به واسطه جایگاه شغلی ام با پزشکان، بیماران، داروخانه ها، انجمن ها و دانشگاه ها در حوزه بیماران تالاسمی و هموفیلی در ارتباط هستم. آنچه در این ارتباط دستگیرم شد این است که درمان در بیماران تالاسمی منظم نیست . امنیت دارویی برای بیمار تالاسمی چه در حوزه تزریقی، چه حوزه خوراکی داروی داخلی و خارجی آن‎طور که مثلا در حوزه هموفیلی شاهدش هستیم وجود ندارد و این بیماران دایم در نوسان کمبود دارو قرار دارند.

او با بیان اینکه در بیماران تالاسمی چون حملات مشخص ظاهری وجود ندارد و  این بیماری به صورت مزمن و خاموش به بدنشان آسیب می رساند به همین دلیل کمتر شاهدیم که آنها مثلا پلاکارد به دست جلوی وزارت بهداشت تجمع کنند گفت: اما  این نامنظم بودن درمان و این گپ‎های نبود دارو به این بیماران آسیب‎های جدی می‎رساند.

حنطوش‎زاده افزود: در سالهای گذشته ۱۳ میلیون ویال داروی تزریقی و ۱۰ میلیون قرص خوراکی مصرف می‎شد. اما آنچه ما در بازار شاهد هستیم این است که در هر مورد اینها فروش به زیر ۵ میلیون رسیده و این نشان درمان ناقص در بسیاری از این بیماران است.

این کارشناس هموفیلی و تالاسمی حوزه سلامت وزارت بهداشت با طرح این سوال که چه کسی در بیمه و سازمان غذا و دارو تصمیم می‎گیرد که بیمار ام‎اس یا هموفیلی و تالاسمی باید چه میزان پول بابت  داروهایشان پرداخت کنند؟ گفت: این تصمیمات بر چه اساسی است ؟ این موضوع برای خود من جای سوال است . اگر بودجه ای برای بیماران خاص در نظر گرفته می شود بایدبه صورت یکسان هزینه شود و اگر از بیماران ام اس و تالاسمی هم برای داروهایشان پولی گرفته نشود.

و در پایان

در پایان این جلسه قرار شد تا نمایندگان سازمان غذا و دارو و بیمه در خصوص به صفر رساندن فرانشیز داروی بیماران تالاسمی بر اساس ضوابط و قوانین مصوب پیگیری های لازم را صورت دهند.

همچنین یکسان سازی قیمت داروهای تولید داخل خوراکی بیماران،  اطلاع رسانی و آموزش دقیق بیماران و پزشکان در جهت ایجاد اعتماد به داروهای تولید داخل، تهیه داروهای تخصصی و با اهمیت که امکان تولید داخلی ندارد از منابع متعدد و با کیفیت،

ساماندهی توزیع داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی به گونه ای که کمبود در اقصی نقاط کشور احساس نشود و همچنین

استفاده از نظرات کارشناسی و مشورت با انجمن تخصصی خون و انکولوژی کودکان در تأیید نهایی داروها و تنظیم تفاهم نامه داروهای بیماران تالاسمی به نحوی که هزینه ای به بیمار تحمیل نشود از دیگر تاکیدات عنوان شده در این جلسه بود که از سوی سازمان های مربوطه قول مساعد برای همکاری داده شد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =