سکته مغزی در کمین همه/ ثانیه‌های طلایی در سکته مغزی را از دست ندهید

سکته مغزی در کمین همه/ ثانیه‌های طلایی در سکته مغزی را از دست ندهید

برای مداوای افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، زمان طلایی وجود دارد، باید زمان را از دست نداد و بیمار را طی سه تا ۴.۵ ساعت اولیه به اورژانس رساند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ۲۹ اکتبر (برابر با هشتم آبان‌ماه)، روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است، سکته مغزی به انسداد یا پارگی شریان مغزی گفته می‌شود که در اثر آن خون به برخی از اعضای مغز نمی‌رسد و از بین می‌رود و موجب نقض در بیمار می‌شود.

فلج ناگهانی دست و پا، انحراف ناگهانی صورت، اختلال در صحبت کردن، سرگیجه، عدم تعادل و اختلال دید از مهمترین علائم سکته مغزی است.

برای مداوای افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، زمان طلایی وجود دارد، باید زمان را از دست نداد و بیمار را طی سه تا ۴.۵ ساعت اولیه به اورژانس رساند؛ پزشکان می‌گویند، درمان سریع می‌تواند تفاوت قابل ملاحظه‌ای ایجاد کند، خارج کردن لخته خون با کمک ابزار پیشرفته درمانی شانس بهبودی را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

هم‌اکنون بیمارستان‌های امام رضا (ع)، فارابی، امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب، حضرت الرسول (ص) جوانرود و امام خمینی(ره) سنقروکلیایی در استان کرمانشاه، امکان تزریق داروی درمان سکته حاد مغزی(ترومبولیتیک آلتیپلاز) از نوع ایسکمیک را دارند.

سکته مغزی طی سال‌های اخیر به دومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران تبدیل شده، این آمار در سال به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد؛ روزانه ۳۰۰ نفر و هر پنج دقیقه یک نفر دچار این عارضه می‌شود.

سن بروز سکته مغزی در ایران پایین است و تبدیل به یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر شده است، روزانه ۴۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند و بنابر آخرین آمار سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار این عارضه می‌شوند که ۱۵ درصد آن منجر به مرگ می‌شود.

می‌توانیم با استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل و کنترل فشار خون، دیابت، کلسترول و قند خون، فعال بودن از نظر جسمانی و رسیدن به وزن سالم و حفظ آن، ترک سیگار، درمان سریع (حملات ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته مغزی کوتاه) باید سریع به درمان برسد و کنترل شود)، درمان عارضه‌های خونی، کنترل فیبریلاسیون دهلیزی و مدیریت استرس و استفاده از رژیم غذایی کم‌نمک، از سکته‌های مغزی پیشگیری کنیم.

ضرورت دارد، در صورتی که اطرافیانمان دچار علائم اختلال در بینایی، تعادل، ضعف در یک نیمه بدن یا دست و پا و صحبت کردن شدند در اولین اقدام با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − دو =