پژوهش های جدید نشان می دهد یک سال مصرف سویا پس از یائسگی, به زنان در کاهش کلسترول کمکی نکرده است.
یافته های دکتر”سارا چلاند کمپل” از دانشگاه ایالتی فلوریدا و همکاران وی، تصمیم سال ۲۰۰۷ سازمان جهانی غذا را مورد ارزیابی قرارمی داد. این تصمیم نظریه تولید کنندگان سویا را تقویت می کند، نظریه ای که از ۱۰ سال پیش تاکنون از وجود مزایای مصرف سویا برای سلامت قلب حمایت می کرده است.
دریک مقاله “آن لاین” پیرامون یائسگی که در ماه مارس انجام گرفت، پژوهش گران خاطرنشان کردند که مطالعات اخیر در مورد تأثیرات سویا در سطوح کلسترول پس از دوران یائسگی در زنان، در کوتاه مدت و نیز در ارتباط با ترکیبات منحصر به فرد سویا در دراز مدت، اثرات پروتئین سویا در مواد غذائی, به ویژه به میزان روزانه ۲۵ گرم سویا و ۶۰ گرم از ترکیبات آلی به مدت یک سال را در زنان یائسه، مورد ارزیابی قرارداده اند.
آنان از تعداد ۸۷ زن سنگین وزن یائسه زیر۶۵ سال نام نویسی کردند که ۶۲ نفر از آنان تا آخر این پژوهش را ادامه دادند.
این گروه همگی به طور متوسط دارای کلسترول بالا (۲۳۶میلی گرم/dL در گروه تحت کنترل و ۲۳۱ میلی گرم/dL در گروه مصرف کننده سویا بودند) و به طور، اتفاقی (رندوم) برای خوردن تولیدات سویا و یا تولیدات مشابه دارای ماده پنیری به مدت یک سال انتخاب شدند. این تولیدات شامل غذاهای سبک (snack bar), آشامیدنی های میکس و سریال ها نیز می شد.
کلسترول توتال و “اچ.دی.ال” زنانی که محصولات سویا مصرف می کردند تا حدی افزایش یافت, ولی سویا هیچ تأثیری بر کلسترول “ال.دی.ال” یا تری گلیسیرید نداشت.
متوسط کلسترول توتال به ۱۸امتیاز افزایش یافت (۲۵۴ میلی گرم/dL درگروه تحت کنترل, و ۱۲ امتیاز (به حدود ۲۴۳ میلی گرم/dL) درگروه مصرف کننده سویا رسید. “اچ.دی ال” از۵۸ به ۶۳ درگروه تحت کنترل و درگروه مصرف کننده سویا از۵۷ به ۶۹ میلی گرم/dL رسید.
دکترکمپل و همکاران وی اظهارداشته اند که “اف.دی.آ” ازسال ۱۹۹۹ به تولید کنندگان محصولات سویا مجوز داده اند که ادعا کنند غذاهای کم چربی و کم کلسترول, همراه با مصرف ۲۵ گرم سویا به طور روزانه “ممکن است خطر بیماری های قلبی” را کاهش دهد.
دیگر مطالعات اخیر نیز این مزایا را زیر سؤال برده و اضافه می کند “آ.اچ.آ” در سال ۲۰۰۰ موضع خود را تغییر داده و معتقد است مزایای پروتئین سویا یا ترکیبات آلی “در بهترین حالت در کمترین حد است”.
نهایتاً محققین می گویند: نتایج ما که حاصل تحقیقات فراوانی است نشان می‌دهد با افزودن ۲۵ گرم پروتئین سویا در رژیم غذائی روزانه هیچ تغییری در نمودار مواد چربی بدن حاصل نمی‌شود.

منبع: سایت بنیاد امور بیماری های خاص

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از تگ های و خصیصه های HTML استفاده نمایید

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

دو + ده =