نظام پیوند کلیه در ایران نیازمند اصلاحات است

همشهری آنلاین:
دکتر رضا سعیدی، جراح پیوند و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید نظام پیوند کلیه در کشور به اصلاحاتی نیاز دارد تا حقوق دهندگان عضو در آن رعایت شود.

به گزارش شفا آنلاین دکتر سعیدی که دارای سال‌ها تجربه پزشکی و جراحی پیوند در آمریکاست درباره خریدوفروش کلیه در کشور گفت: «در ابتدا باید بگویم که هیجانی و داغ کردن مسئله ما را از رسیدن به واقعیت دور می‌کند. پس بهتر است نخبگان پیوند، فارغ از هیجان‌ها و با رعایت اخلاق حرفه‌ای و پزشکی موضوع را بررسی نمایند تا درنهایت به جمع‌بندی و تصمیم منطقی دست یابند.»

او افزود: «شیوه کنونی پیوند کلیه زنده از غریبه  به‌عنوان یک راه‌حل از سال‌ها قبل فراگیر شد که البته برخی جنبه‌های مثبت دارد و به نظر می‌رسد برای گیرنده‌های کلیه، دستاوردهای خوبی داشته، ولی با دهندگان کلیه عادلانه رفتار نشده است.»

  • سه راهکار برای نظام پیوند کلیه

دکتر سعیدی به نظرات متفاوت درباره سیستم گرفتن کلیه از دهنده زنده غریبه اشاره می‌‌کند و می‌گوید: «درزمینهٔ روش پیوند کلیه از دهنده زنده غیر خویشاوند سه راهکار وجود دارد که هرکدام نیز طرفدارانی دارد؛ یکی اینکه سیستم را اصلاح کنیم و تغییراتی در آن بدهیم که حقوق دهندگان کلیه در آن رعایت شود. روش دیگر که تعدادی از متخصصین به آن قائل هستند این است که کل سیستم پیوند از غریبه  به دلیل غیراخلاقی بودن کنار گذاشته شود و عده‌ای هم  معتقد به ادامه همین سیستم هستند.»
دکتر سعیدی معتقد است: «این مسئله‌ای است که جامعه متصدیان پیوند کشور باید روی آن کار و بحث کند تا به نتیجه برسد؛ اما در کل نظر شخصی من این است که این سیستم برای دهندگان کلیه ناعادلانه رفتار کرده است و حقوق آن‌ها را نتوانسته به‌خوبی تأمین کند.»

او افزود: «مطالعات متعددی هم در کشور انجام شده است که اکثریت دهندگان کلیه با رغبت و میل باطنی و از منظر انسانی ماجرا این کار را انجام نمی‌دهند، بلکه ازسر ناچاری و اضطرار مالی تن به این کار می‌دهند و خیلی از دهندگان  حتی برای پیگیری‌های بعدی نیز مراجعه نمی‌کنند و این مشکلی است که باید حل شود.»

دکتر سعید معتقد است: «من به دلیل رعایت نشدن حقوق دهندگان پیوند موافق اصلاح این شیوه هستم. این سیستم ازلحاظ گیرندگان پیوند نتایج بسیار خوبی داشته ولی در مورد رعایت حقوق دهندگان کلیه موفق نبوده است. ضمن اینکه در حال حاضر ما می‌توانیم با گسترش پیوند از مرگ مغزی و همچنین تبلیغ فرهنگ اهداء عضو توسط خویشاوند، دوست و آشنا از این شیوه جنجالی و پر چالش کمتر استفاده کنیم.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «با پیشرفت درزمینهٔ پیوند از مرگ مغزی باید آن را بیشتر گسترش داد و باید تمرکز اصلی پیوند از زنده را روی پیوند زنده از خویشاوند، آشنا و دوست قرار داد و درنهایت پیوند از زنده غیر خویشاوند را در شرایط خاص و در موارد استثناء مورداستفاده قرارداد آن‌هم با حفظ حقوق کامل و همه‌جانبه فرد دهنده.»

  • مدل ایرانی پیوند کلیه

دکتر سعیدی با اشاره به تجربه‌اش در جراحی پیوند کلیه در امریکا، ضمن تائید وجود فهرست‌های طولانی بیماران پیوند کلیه برای پیوند از مرگ مغزی  گفت: «در کشورهای پیشرفته ازجمله امریکا همواره تعدادی از بیماران در فهرست انتظار پیوند مرگ مغزی و به علت کمبود عضو کافی جان می‌سپارند و این یک چالش جدی در کشورهای پیشرفته است.»

او با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر رو آوردن برخی  کشورهای پیشرفته به «مدل ایرانی پیوند کلیه» گفت: «آن‌ها بسیار درزمینهٔ پیوند پیشرفت  کرده‌اند و هرساله به تعداد افراد پیوندی اضافه می‌شوند. البته با این پیشرفت روزافزون هنوز نتوانسته‌اند  فاصله تعداد افراد نیازمند پیوند و افراد پیوند شده را جبران کنند.»

او ادامه داد: «البته تعدادی از متخصصان آمریکایی هم معتقد به پیوند از دهنده زنده غیر خویشاوند و چیزی مشابه مدل ایرانی هستند. البته نه به این شکل که در کشور ما اجرا می‌شود؛ یعنی سیستمی که در آن خریدوفروش با رعایت تمامی موازین حقوقی و اخلاقی صورت گیرد. ولی البته باید  تأکید ‌‌کنم خرد جمعی جامعه پیوند در امریکا این نظر را قبول ندارد. بلکه این نظر گروهی از متخصصین جامعه پیوند امریکا است ولی هنوز جامعه پیوند در امریکا آن‌ها نپذیرفته است.»

وی در پاسخ به این سؤال که: «آیا تأیید می‌کنید مدل پیوند ایرانی مدل قابل قبولی از طرف سازمان جهانی بهداشت است نیز پاسخ منفی داد و گفت: «من این موضوع  را تأیید نمی‌کنم و این تنها مقاله‌ای است که یکی از متخصصان در مجله سازمان جهانی بهداشت چاپ کرده و مدل ایرانی را با کاری که در هندوستان و پاکستان انجام می‌داده‌اند و توریسم پیوند داشته‌اند  مقایسه کرده است. درعین‌حال ذکرشده که ایران توریسم پیوند ندارد و کسی خارج از کشور نمی‌تواند در آنجا پیوند عضو کند. ولی این به معنای تأیید مدل پیوند ایرانی نیست و تنها مقاله‌ای چاپ‌شده در مجله سازمان جهانی بهداشت است و نظر مؤلفان است.»


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + سیزده =