نرم افزاری برای ثبت نام داوطلبین اهدای عضو

کمپانی اپل قصد دارد با ارائه افزونه‌ای برای اپلیکیشن پیش‌فرض سلامت که روی همه آی‌فون‌ها موجود است، تصمیم‌گیری برای اهدای عضو کاربرانش را ساده‌تر از همیشه کند تا جان نیازمندان پر شمار پیوند اعضا را نجات دهد.
“اهدای عضو اهدای زندگی‌ است.” این شعاری است که بسیاری از هم‌نسلان ما آن را شنیده‌اند و اهمیتش را دریافته‌اند، اما پیوستن به کمپین اهدای عضو در بسیاری از کشورهای جهان فرآیندی سهل و سریع نیست.
اپل برای نجات جان کسانی که نیازمند پیوند عضو هستند، قصد دارد با ارائه افزونه‌ای به اپلیکیشن سلامت (Health) خود، راه پیوستن به این کمپین حیات‌بخش را برای میلیون‌ها کاربر آی‌فون هموار کند.
گزینه اهدای عضو اپل قرار است تا پاییز سال جاری با ارائه آپدیتی برای سیستم عامل iOS که اساس آی‌فون و آی‌پدهای این کمپانی است، ارائه شود.
این امکان در ابتدا برای کاربران آمریکایی فعال می‌شود تا آنها بتوانند با ثبت‌نام در سیستم ملی اهدای عضو ایالات متحده، موافقت خود را با اهدای اعضای حیاتی خود در صورت بروز حادثه و مرگ مغزی، اعلام کنند.
با فعال شدن این امکان در اپلیکیشن سلامت اپل، اهدای اعضا، از جمله چشم، استخوان، پوست و … به سادگی و تنها با چند کلیک میسر خواهد بود.
با ثبت‌نام در این اپلیکیشن، کاربر به صورت اتوماتیک خود را در مرکز اهدای عضو ایالات متحده به عنوان اهداکننده ثبت خواهد کرد.
تیم کوک، مدیرعامل اپل، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که تصمیم اپل برای تسهیل و تسریع پیوستن به سامانه اهدای عضو، به خاطر «انتظار دردناکی» است که استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین این کمپانی، برای دریافت کبد از سر گذراند.
استیو جابز پیش از مرگ در سال ۲۰۱۱ به علت سرطان پانکراس، نیازمند پیوند کبد بود و از آنجایی که یافتن کبد هم‌ساز آسان نبود، تیم کوک پیشنهاد کرد که کبد خودش به استیو جابز اهدا شود، اما جابز از پذیرش آن خودداری کرد. او سرانجام در تنسی عمل پیوند کبد را انجام داد و به خاطر همان پیوند توانست دو سال دیگر زنده بماند.
دیوید فلمینگ، مدیر موسسه Donate Live در آمریکا که در این پروژه قرار است با اپل همکاری کند، اعلام کرد که این تصمیم کمپانی اپل در نهایت زندگی‌های بسیاری را نجات خواهد داد. بیش از ۱۲۰ هزار نفر اکنون در آمریکا در انتظار پیوند اعضا هستند و به طور میانگین ۲۲ نفر در هر روز به خاطر فقدان اعضای مورد نیاز برای عمل پیوند با زندگی وداع می‌کنند.
اپل اولین کمپانی تکنولوژیکی نیست که در راه هموار کردن مسیر اهدای اعضا گام برمی‌دارد.
فیس‌بوک هم در سال ۲۰۱۲ مکانی را برای کاربران آمریکایی این شبکه اجتماعی فراهم کرد که بتوانند وضعیت خود را به عنوان اهداکنندگان رسمی در پروفایل‌شان نشان دهند و لینک‌های مراکز اهدای عضو را به اشتراک بگذارند.
پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز می‌گویند با فعال شدن این امکان در فیس‌بوک هزاران نفر به سامانه‌های اهدای عضو پیوستند، اما میزان عضویت پس از اوج گرفتن به ۱۳ هزار نفر در روز، به تدریج کاهش یافت.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 1 =