درمان، پیشگیری و آموزش با استفاده از ظرفیت خیرین حوزه سلامت

همشهری: بهبود کیفیت خدمات بخش سلامت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از مهم‌ترین مطالبات مردم است.

در سال‌هاي اخير وزارت بهداشت با تمركز روي توانمند‌سازي‌ خيرين سلامت و توانمند‌سازي‌ سمن‌ها توانسته ۶۸۰ سازمان مردم نهاد ملي سلامت را در كشور ايجاد كند، به‌طوري كه هم‌اكنون در ايران به ازاي هر ۱۰‌هزار نفر، يك سمن سلامت فعاليت مي‌كند.

از منظر كاركردي هم مهم‌ترين ويژگي سمن‌ها و خيرين سلامت ارتباط نزديك با مردم و جامعه و مهم‌ترين نقش آنها تقويت حس نوع‌دوستي و مشاركت در جامعه است. همچنين براساس آمارها تنها در سال۹۵ خيرين و مردم با مشاركت خود در حوزه سلامت به‌ويژه در حوزه زيرساخت‌ها ۱۵۰۰ ميليارد تومان كمك كردند. معاون اول رئيس‌جمهوري در ديدار اعضاي هيأت مديره و مسئولان مجمع خيرين سلامت كشور با بيان اينكه دولت بار سنگيني بر دوش دارد و نيازها و انتظارات جامعه نيز روزبه‌روز افزايش پيدا مي‌كند در اين‌باره گفت: هرچه جامعه فرهنگي‌تر شود و فرهنگ مردم در حوزه سلامت ارتقا پيدا كند، از هزينه‌هاي درمان كشور كاسته خواهد شد.

اسحاق جهانگيري از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواست ترتيبي اتخاذ كند تا از ظرفيت و توانمندي خيرين حوزه سلامت در بخش‌هاي مختلف درمان، پيشگيري و آموزش استفاده شود. وي با قدرداني از تلاش‌ها و اقدامات خيرين كشور در زمينه‌هاي مختلف ادامه داد: با افزايش جمعيت، خدماتي كه دولت مي‌تواند به جامعه ارائه دهد كاهش يافته و در اين شرايط حضور و نقش‌آفريني خيرين تأثير فراواني در خدمات‌رساني به مردم و به‌ويژه نيازمندان داشته است به‌گونه‌اي كه در بخش مدرسه‌سازي‌، ميزان فعاليت خيرين تقريبا با اقدامات دولت برابري مي‌كند. جهانگيري با تأكيد بر اينكه دولت به كمك‌هاي مردم و خيرين در بخش‌‌هاي مختلف نياز دارد، گفت: دولت در حد توان خود براي حل مشكلات خيرين بخش سلامت گام برمي‌دارد و تلاش خواهيم كرد دغدغه‌ها و مسائل مطرح شده از سوي مجمع خيرين سلامت كشور را حل و فصل كنيم.

در اين جلسه حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز با اشاره به تلاش‌هاي اين وزارتخانه در جهت تقويت مجمع خيرين سلامت كشور، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي علاوه بر تقويت مجمع خيرين سلامت، معاونت اجتماعي را راه‌اندازي كرده تا بتواند اينگونه اقدامات را ساماندهي كرده و روند مشاركت خيرين سلامت كشور را بهبود بخشد. در اين نشست معاون اجتماعي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم گزارشي از برنامه‌ها و تلاش‌هاي اين وزارتخانه در جهت اجتماعي كردن سلامت در كشور و نيز ارتقاي دانش مردم در حوزه سلامت ارائه كرد و گفت: در حال حاضر ۴۰ بيمارستان در كشور توسط خيرين اداره مي‌شود و يك بيمارستان هزار تختخوابي نيز توسط خيرين در حال احداث است. سيد محمد هادي ايازي با اشاره به احداث ۴۰۰درمانگاه خيريه در سطح كشور با مشاركت خيرين، افزود: اين اقدامات علاوه بر بيمارستان‌هايي است كه خيرين احداث كرده‌اند و اين مراكز درماني اكنون توسط بخش دولتي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اداره مي‌شود.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =