نکاتی در مورد ورزش بیماران پیوند کلیه

گرد آوری و تدوین : دکتر سید جواد شفقی اصل / دکترای حرفه ای طب ورزش

خاص پرس: بیماران پیوند کلیه، مانند تمام افراد سالم یا بیمار نیاز به فعالیت فیزیکی دارند، چرا که زندگی ساکن و بدون فعالیت ورزشی برای این افراد می‌تواند خطرناک باشد. با این حال نیاز است که ورزش این بیماران با رعایت دقیق اصول پزشکی و ورزشی انجام شود.

از نظر پزشکی افرادی که دچار بیماری مزمن در ناحیه کلیه‌ هستند و نیازمند پیوند، بعد از انجام پیوند کلیه پیشرفت چشمگیری در کیفیت زندگی خود احساس می‌کنند. این بیماران پس از پیوند غالبا احساس می‌کنند قوی‌تر و پر انرژی‌تر شده‌اند. به طوری که می‌توانند به فعالیت‌های عادی از جمله کار، سفر و ورزش ادامه دهند.

البته برخی نگرانی ها درباره ورزش پس از پیوند کلیه به دلیل عدم آگاهی لازم در خصوص نوع و میزان ورزش مناسب وجود دارد که در ادامه سعی شده است کلیات آن توضیح داده شود.

*معمولا پس از پیوند کلیه بلافاصله از بیماران خواسته می‌شود تا راه بروند. پیاده‌روی برای این افراد بسیار مهم است. پیاده‌روی به کاهش تورم و افزایش سرعت ریکاوری کمک می‌کند. بعد از از بین رفتن علائم بیهوشی عمل، بیماران پیوند کلیه می توانند شروع به پیاده‌روی کنند.

* چهار تا شش هفته پس از عمل پیوند، بیماران، می‌توانند ورزش‌هایی با شدت کم را آغاز کنند. ورزش‌هایی هم چون رکاب‌زدن بر روی دوچرخه ثابت و پیاده روی سریع روی تردمیل مناسب هستند.

* بعد از ترمیم جای عمل تقریبا هر نوع ورزشی را می‌توان شروع کرد.

*فراموش نکنید؛ شروع ورزش باید به صورت تدریجی باشد. اگر قبل از عمل با سرعت بالاتری پیاده روی می‌کردید، حالا باید با سرعت ۱٫۳ این کار را شروع کنید. اگر پیشتر وزنه ۵۰ کیلویی بلند کردید، بهتر است حالا روزانه از وزنه ۱۰ کیلویی شروع کنید. به یاد داشته باشید انجام ورزش سبک‌تر بهتر از ورزش با شدت زیاد است.

*بیماران پیوند کلیه برای هر ورزش مجازند، به جز ورزش‌های برخوردی شدید. چرا که این دسته از ورزش ها می‌تواند به ناحیه کلیه ضربه وارد کند. مثل بوکس یا اکثر ورزش‌های رزمی. ورزش‌هایی مثل دوچرخه سواری و تنیس، شنا، دو ومیدانی، بولینگ، پیاده‌روی و … مناسب‌ترند.

* سخت‌ترین قسمت ورزش بیماران پیوند کلیه، شروع آن است، زیرا بسیاری از بیماران تناسب اندام و آمادگی جسمانی خود را بعد از عمل از دست می‌دهند. فاکتورهایی مثل احساس ضعف، کم شدن قدرت ماهیچه‌ها، کم‌خونی و … شروع ورزش را سخت می‌کند. با این حال باید این ورزشکاران و بیماران را تشویق به ورزش کرد زیرا ورزش به ریکاوری سریع‌تر، کنترل وزن، قند خون و فشار خون کمک می‌کند.

منتشر شده از سوی فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =