ترکیب رنگارنگ در میوه ها، سبزیجات خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش می دهد

با توجه به نتایج بدست آمده از یک مطالعه جدید. ترکیبات موجود در پرتقال، فلفل قرمز شیرین، و سایر میوه ها و سبزیجات به طور بالقوه به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط با سیگار کشیدن کمک می کند. این مطالعه که در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر شده است توضیح می دهد که چگونه رنگدانه ای، به نام بتا کریپتوگزانتین (BCX)، باعث کاهش تعداد گیرنده های مورد نیاز برای نیکوتین که منجر به رشد تومور می شود را کاهش می دهد. نیکوتین بعنوان ماده شیمیایی اعتیاد آور در تنباکو و برخی از مایعات سیگار الکترونیکی یافت می شود. نتایج تحقیقات دکتر شیانگ دونگ وانگ (Xiang-Dong Wang)، از دپارتمان تحقیقات تغذیه انسانی کشاورزی و مرکز پیری در دانشگاه تافتس در بوستون، MA، و همکارانش نشان می دهد که خوردن میوه ها و سبزیجات دارای میزان بالا BCX ممکن است به کاهش خطر سرطان ریه ناشی از سیگار کشیدن کمک کند. امسال بیش از ۲۲۲۵۰۰ مورد جدید سرطان ریه در ایالات متحده تشخیص داده شده ، و پیش بینی می شود بیش از ۱۵۵۰۰۰ نفر به علت این بیماری جان خود را از دست بدهند. سیگار کشیدن یکی از علل اصلی سرطان ریه است. به گزارش انجمن ریه آمریکا، مردان که سیگار می کشند ۲۳ بار بیشتر احتمال ابتلا به سرطان ریه نسبت به مردانی که سیگار نمی کشند، دارند. در حالی که زنان سیگاری ۱۳ بار بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری نسبت به همتایان غیر سیگاری خود هستند. قرار گرفتن در معرض دود نیز عامل خطری برای ابتلا به سرطان ریه است و هر سال باعث حدود ۷۳۳۰ مرگ و میر در میان افراد غیر سیگاری در ایالات متحده می شود. بیش از ۷۰۰۰ ترکیب در دود تنباکو وجود دارد، که بسیاری از این مواد سرطان زا هستند، و در اثر استنشاق به سلول های پوشاننده ریه آسیب می رساند. در حالی که نیکوتین بعنوان علت مستقیم سرطان ریه در نظر گرفته نشده است، مطالعات نشان داده است که این ترکیب اعتیاد آور می تواند رشد تومورهای ریه را افزایش دهد. وانگ و همکارانش توضیح دادند که به هنگام استنشاق نیکوتین،

این ماده به گیرنده های سطح ریه که به عنوان α۷ گیرنده استیل کولین نیکوتین (α۷-nAChR) شناخته می شوند، متصل می شوند این منجر به فعال کردن آبشار پیام رسانی می شود که باعث تکثیر سلولی و تشکیل عروق خونی جدید می شود، که در فرآیند رشد تومور نقش دارند. نیکوتین، تولید α۷-nAChR، را افزایش می دهد. هر چه تعداد گیرنده نیکوتین برای اتصال بیشتر شوند، آبشار پیام رسان قویتر شده و رشد سلول های سرطان ریه در افراد سیگاری را تشویق می کند. با این حال، وانگ و همکارانش بر این باورند که BCX می تواند برای کاهش میزان گیرنده های α۷-nAChR بر روی ریه ها، که می تواند رشد سلول های سرطان ریه را کاهش دهد، موثر باشد. رنگدانه BCX یک نوع از کاروتنوئید است که مسئول رنگ زرد، نارنجی، و قرمز رنگ در میوه های و سبزیجات متعددی، از جمله پرتقال، نارنگی، کدو و فلفل قرمز شیرین است. در تحقیقات قبلی، وانگ و گروه اش ارتباط بین مصرف غذاهای غنی از BCX و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در انسان را اثبات کردند. در مطالعه اخیر، این تیم مجموعه ای از مکانیسم های درگیر در این مسیر را مورد بررسی قرار دادند. محققان به دو گروه از موش ها بصورت روزانه یک ماده سرطانزا به دست آمده از نیکوتین تزریق کردند. به یک گروه از موش ها نیز یک دوز روزانه از BCX قبل و بعد از تزریق داده شد.

در مقایسه با موش هایی که یک دوز روزانه از BCX دریافت نمی کردند، تیم موش هایی که بطور روزانه کاروتنوئید مصرف کردند، ۵۲-۶۳ درصد کاهش در رشد تومور ریه داشتند.

بر اساس نتایج بدست آمده، دوز روزانه ۸۷۰ میکروگرم از BCX – معادل مصرف حدود یک فلفل دلمه ای یا دو نارنگی – در کاهش رشد تومور ریه، تاثیر بسزایی دارد.

در مرحله بعدی، محققان اثر BCX بر روی سلول های سرطان ریه انسان، با گیرنده استیل کولین نیکوتین و بدون آن مورد آزمایش قرار دادند. آنها دریافتند که سلول های سرطانی ریه همراه گیرنده استیل کولین نیکوتین که ، در مقایسه با سلول های سرطان ریه بدون گیرنده به احتمال کمتری در معرض BCX قرار می گیرند.

وانگ و همکارانش بر این باورند برای به دست آوردن درک بهتری از چگونگی رفتار BCX در توسعه سرطان ریه ، تحقیقات بیشتر مورد نیاز است چراکه ممکن از مصرف غذاهای غنی ازBCX در افرادی که در معرض دود سیگار هستند، مفید باشد.

منبع: سایت بنیاد امور بیماری های خاص


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =