اثرات متناقض محصولات لبنی بر سرطان پستان

لبنیات اثرات مثبت و منفی دارند.  هر چند که آنها منبع خوبی از کلسیم هستند، اما ممکن است چربی بالا نیز داشته باشند. مطالعه جدید نشان داده است که مواد لبنی می توانند اثرات متضادی در رابطه با ابتلا به سرطان پستان بگذارند.

محققان دریافته اند که خوردن مقادیر بالایی از پنیر چدار و پنیر خامه ای ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش دهد، اما مصرف زیاد ماست خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. محقق ارشد این مطالعه خانم دکتر سوزان مک کین (Susan McCann)، از دپارتمان پیشگیری و کنترل سرطان در موسسه ” Roswell Park Cancer Institute “ در بوفالو، نیویورک و همکارانش به تازگی یافته های خود را در مجله تحولات جاری در تغذیه (Current Developments in Nutrition ) به چاپ رسانده اند. سرطان پستان، پس از سرطان پوست شایع ترین سرطان در میان زنان در ایالات متحده است.

انتظار می رود در سال ۲۰۱۷، حدود  ۲۵۲،۷۱۰ مورد جدید سرطان پستان مهاجم در زنان تشخیص داده شود و همچنین بیش از ۴۰۰۰۰ مرگ ناشی از این بیماری اتفاق خواهد افتاد.

رژیم غذایی نقش کلیدی در خطر ابتلا به سرطان پستان دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که رژیم غذایی فقیر در دوران بلوغ و اوایل بزرگسالی با خطر سرطان پستان قبل از یائسگی ارتباط دارد. هر چند برخی از محصولات لبنی ممکن است در زیر چتر رژیم غذایی ناسالم قرار گیرند، اما محققان با ارزیابی تاثیر مواد لبنی در خطر سرطان پستان نتایج متناقض بدست آورده اند. برخی از مطالعات مصرف لبنیات را با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط دانسته اند، در حالی تحقیقات دیگر نتایج مخالف آن را نشان داده اند.

دکتر مک کین و همکارانش در این رابطه می گویند: “این پیچیدگی قابل پیش بینی بود، چراکه مواد لبنی مخلوط پیچیده ای هستند و شامل مجموعه ای از مواد مغذی و غیر مغذی می شوند که به طور بالقوه می تواند با افزایش یا کاهش خطر، امکان ابتلا به سرطان را تحت تاثیر قرار دهند.”

پنیر چدار، پنیر خامه ای ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را ۵۳ درصد افزایش دهد

در این مطالعه، دکتر مک کین و تیم اش بانک اطلاعات ” Roswell Park” و BioRepository””، را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴، که شامل۱۹۴۱ زن مبتلا به سرطان پستان و ۱۲۳۷ زنان سالم  بود را مورد بررسی قرار دادند.

تمام زنان پرسشنامه رژیم غذایی را که شامل مصرف ماهانه فرآوردهای لبنی از جمله پنیر، ماست و شیر بود را بطور کامل پر کردند.

پس از بررسی تعدادی از عوامل مداخله گر، از جمله سن، شاخص توده بدن (BMI)، وضعیت یائسگی و سابقه خانوادگی سرطان پستان، محققان دریافتند که در مجموع مصرف زیاد لبنیات با کاهش  خطر ابتلا به سرطان تا ۱۵ درصد ارتباط دارد.

این کاهش خطر سرطان پستان در درجه اول با مصرف بالای ماست مرتبط است. زنانی که مقادیر بالایی از ماست مصرف کنند ،۳۹ درصد کمتر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

با این حال، مصرف بالای پنیر – به ویژه پنیر چدار و پنیر خامه ای – اثر مخالف دارد و ۵۳ درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

مطالعات بیشتری برای درک بهتری از چگونگی اثر فرآوردهای لبنی و خطر سرطان پستان مورد نیاز است، اما محققان بر این باورند که یافته های فعلی نیز بسیار با اهمیت و با ارزش هستند.

نویسنده ارشد این مطالعه دکتر کریستین آمبروزون (Christine Ambrosone)، رئیس گروه کنترل و پیشگیری از سرطان در انتها می افزاید: ” بررسی مصرف مواد لبنی در طیف وسیعی از زنان نتایج جدید و قابل توجهی در رابطه با عوامل بالقوه خطرزا سرطان پستان تولید کرد. در حالی که تصور می شود رژیم غذایی مسئول ۳۰ درصد از تمام سرطان ها است، ما امیدواریم که تحقیقات بیشتر  به درک کامل برای شناسایی مواد غذایی موثر در کاهش بیماری ها کمک کند.”

مترجم: مهسا امام پور

منبع: سایت بنیاد امور بیماری های خاص


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 11 =