هفت مکمل گیاهی مفید برای دیابت نوع ۲

دیابت  اختلال گسترده ای است که بر سطح قند خون و انسولین در بدن تاثیر می گذارد. مدیریت پیامدهای و عوارض ناشی از دیابت در دراز مدت به اندازه خود بیماری چالش برانگیز است.

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد. دیابت نوع ۱ که در آن پانکراس انسولین تولید نمی کند. دیابت نوع ۲ که بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و یا به درستی توانایی استفاده از آن را ندارد.

گزینه های بسیاری برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد. تحقیقات جدید نشان می دهد، برخی از گیاهان و مکمل هایی دارویی می تواندبه درمان این بیماری کمک کند.

ترکیب گیاهان دارویی با روش های سنتی می تواند درمان های جایگزین مناسبی برای درمان دیابت نوع ۲ باشد.

در اینجا هفت گیاه و مکمل که ممکن است برای درمان دیابت نوع ۲ مفید باشد، معرفی می شود.

آلوئه ورا

مطالعات نشان می دهد که گیاه آلوئه ورا به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

آلوئه ورا گیاهی با کاربردهای بسیار متنوعی است.  بسیاری از مردم از این گیاه برای حفاظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید استفاده می کنند. از دیگر مزایای کمتر شناخته شده این گیاه می توان به کمک در درمان مشکلات گوارشی و دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

تحقیقات انجام شده در طی سالیان، اثر ضد دیابتی گیاه آلوئه ورا را ثابت کرده است. بدین صورت که مصرف آلوه ورا به کاهش سطح قند خون و افزایش انسولین کمک می کند و همچنین می تواند عوارض جانبی این بیماری را کم کند.

محققان در حال انجام مطالعات بیشتری بر روی عصاره گیاه آلوئه ورا  به منظور دستیابی به مکانیسم دقیق عملکرد این گیاه هستند.

روش های مختلفی برای مصرف آلوئه ورا وجود دارد. خمیر و یا نوشیدنی این گیاه  در بسیاری از بازارهای فروش می رسد و عصاره آن به صورت کپسول به عنوان مکمل در نظر گرفته می شود.

دارچین

دارچین گیاه معطری است که از پوست درخت بدست می آید و معمولا در آشپزخانه یافت می شود. رایحه شیرین و طعم تند دارد و بدون افزودن شکر قابل استفاده است.

این گیاه بعنوان ادویه محبوب افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شناخته می شود.

بررسی نشان داده است که مصرف دارچین نتایج مثبتی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ دارد از جمله این موارد می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح قند خون

  • سطح انسولین

  • حساسیت به انسولین

  • سطح چربی خون

  • سطح آنتی اکسیدان

  • فشار خون

  • وزن بدن

  • زمان هضم مواد غذایی

 محققان معتقدند نوع دارچین و مقدار مورد استفاده بسیار اهمیت دارد. تنها استفاده از دارچین با  کیفیت بالا و یا عصاره آن به شکل کپسول باید به عنوان مکمل درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

خربزه تلخ

خربزه تلخ یک میوه دارویی سنتی چینی و هندی است. تحقیقات نشان می دهد که دانه این گیاه ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند.

خیار چنبر تلخ، که به عنوان خربزه تلخ نیز شناخته می شود، یک میوه دارویی است که برای قرن ها در طب سنتی چین و هند استفاده می شود. این میوه تلخ در بسیاری از غذاهای پخته شده کاربرد دارد و خواص دارویی آن در حال بررسی می باشد.

دانه خربزه تلخ به منظور کاهش سطح قند در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ استفاده می شود.  مخلوط خمیر سبز این گیاه با آب نیز سطح قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۸۶ درصد کاهش می دهد.

خوردن یا نوشیدن خربزه تلخ می تواند طعم بسیار مطبوعی داشته باشد. خوشبختانه، عصاره آن نیز که به عنوان مکمل استفاده می شود اثر مشابهی دارد.

گیاه خار مریم

گیاه خار مریم از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری های استفاده می شود و مخصوصا برای درمان کبد کاربرد دارد. عصاره گیاه خار مریم که به نام سیلیمارین (silymarin) شناخته می شود، خواص  آنتی اکسیدان و ضد التهابی قابل توجهی دارد. داشتن این خصوصیات گیاه خار مریم را  تبدیل به گزینه بسیار جذابی برای درمان بیماران دیابت کرده است.

نتایج بدست آمده از تحقیقات  انجام شده بر روی  سیلیمارین امیدوار کننده است، اما تحقیقات به اندازه کافی برای توصیه به مصرف مستقیم این گیاه یا عصاره آن قوی نمی باشد.

شنبلیله

تخم شنبلیله یکی دیگر از دانه های دارای پتانسیل کاهش سطح قند خون است. بذر این گیاه از الیاف و مواد شیمیایی تشکیل شده است که  به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات ها مانند شکر کمک می کند. این دانه ممکن است از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و یا آن را تاخیر بیاندازد.

این بذر با افزایش سطح انسولین بدن از افزایش قند خون جلوگیری می کند. محققان دریافتند که این دانه به کاهش سطوح کلسترول بیماران نیز کمک می کند.

شنبلیله را می توان به صورت محلول در آب گرم، به صورت پودر و یا  به شکل کپسول به عنوان مکمل مصرف کرد.

گیمنما

گیمنما (Gymnema) گیاه نسبتا جدید در بازار های غربی است. این گیاه بومی هند است. بررسی های اخیر نشان می دهد، مصرف گیمنما در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ علائم بارزی از بهبودی را نشان می دهد.

طبق تحقیقات محققان، گروهی که در طی  یک دوره ۱۸ ماه عصاره برگ این گیاه را مصرف کردند در مقایسه با گروهی که تنها انسولین دریافت کردند به طور قابل توجهی سطح قند خون شان کاهش پیدا کرده بود.

سایر آزمایشات نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از هر دو برگ و عصاره گیاه گیمنما در طی دوره های مختلف استفاده می کردند، کاهش قند خون و افزایش انسولین محسوسی را نشان دادند.

زنجبیل

زنجبیل سال های بسیاری است که  برای درمان مسائل گوارشی و التهاب استفاده می شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است مصرف این گیاه مقاومت به انسولین را نیز کاهش دهد.

محققان دریافتند استفاده از مکمل زنجبیل منجر به کاهش سطح قند خون می شود، ولی سطح انسولین را پایین نمی آورد. به این دلیل، شواهد نشان می دهد که مصرف زنجبیل ممکن است مقاومت به انسولین بدن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

زنجبیل اغلب به صورت خام و یا پودر به مواد غذایی افزوده می شود. مصرف دم کرده آن به همراه چای  یا به شکل کپسول به عنوان یک مکمل خوراکی نیز رایج است.

نکات مهم برای بیماران

همواره بهتر است قبل از استفاده از هر ماده ای دارویی با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکان معمولا برای شروع درمان از دوزهای پایین شروع می کنند و به تدریج افزایش می دهند  تا زمانی که  به بهترین دوز درمانی برای بیمار برسند.

برخی از داروهای گیاهی با داروهای مشابه دیگر، مانند رقیق کننده خون و فشار خون ممکن است تداخل داشته باشند. همچنین خیلی مهم است که گیاهان را از منابع با کیفیت بالا و تائید شده که توسط اداره غذا و دارو ایالات متحده (FDA)  تائید شده، تهیه کنید. گیاهان و مکمل باید به عنوان یک گزینه درمانی مکمل دیده شوند و نباید جایگزین داروها شود.

منبع: سایت بنیاد امور بیماری های خاص


منتشر شده

در

, ,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =