تخت های بیمارستانی افزایش ۲۵ درصدی داشته است/ بیماران تنها ١٥ تا ٢٠ درصد هزينه داروهاي شيمي درماني را پرداخت می کنند/ ۱۵ مرکز درمان ناباروری جدید و مجهز به امکانات نوین در کشور راه اندازی شده است/ توزیع ۶۹۰۰۰ دستگاه و تجهیزات پزشکی در بیمارستان های کشور

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه پیش از دولت یازدهم با تجهیزات بسیار قدیمی و فرسوده به هموطنان ارائه خدمت می شد، از توزیع ۶۹۰۰۰ دستگاه و تجهیزات پزشکی مانند ام آر آی، سی تی اسکن و سابر تجهیزات در بیمارستان های سراسر کشور خبر داد.

دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با وبدا از توزیع ۶۹۰۰۰ دستگاه پزشکی مانند ام آر آی، سی تی اسکن، آنژیوگرافی، سونوگرافی، رادیولوژی، اندوسکوپی، ماشین بیهوشی، دستگاه تنفس مکانیکی بخش مراقبت های ویژه، تخت مکانیزه جراحی، دستگاه مانیتور قلب در بیمارستان های سراسر کشور خبر داد و گفت: پیش از دولت یازدهم با تجهیزات بسیار قدیمی و فرسوده به هموطنان ارائه خدمت می شد که در راستای این هدف ۱۱۰۰ ست کامل تجهیزات اتاق عمل توزیع شد.

وی افزود: با این اقدام انجام اعمال جراحی خاص و حیاتی در سراسر کشور بالاخص مناطق محروم، همراه با مجهز نمودن بیمارستان های کشور به تجهیزات پیشرفته و مدرن تشخیصی و درمانی و حضور پزشکان متخصص و کادر درمان مجرب فراهم شده است.

دکتر آقاجانی گفت: ۵ هزار و ۷۳۵ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۳۰۲ شهر کمتر توسعه یافته و محروم سراسر کشور با اجرای برنامه تحول نظام سلامت حضور پیدا کردند که در این مدت تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص ماندگار در مناطق محروم افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

وی درخصوص افزایش تخت های بیمارستانی گفت: در دولت یازدهم ۲۱۰۰۰ تخت بیمارستانی در۱۲۲ بیمارستان جدید و در ۳۱ استان کشور افزوده شده است، درحالیکه تعداد تخت های بیمارستان ها در شروع دولت یازدهم، ۸۶هزار تخت بوده که با اضافه شدن این ۲۱۰۰۰ تخت جدید، تعداد آنها به ۱۰۷هزار تخت رسیده بنابراین در این زمینه ما شاهد رشد ۲۵ درصدی بوده ایم.

وی در خصوص نوسازی تخت های فرسوده بیمارستانی افزود: ۴۵ هزار تخت بیمارستانی نوسازی شده است. همچنین ۲ میلیون و پانصد و پنجاه هزار مترمربع از ساختمان، تجهیزات و تاسیسات بیمارستان های موجود نیز در دولت یازدهم مورد بازسازی قرارگرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص تخت های مراقبت های ویژه گفت: افزایش تعداد تخت های مراقبت های ویژه از ۵۸۲۰ تخت به ۸۲۷۳ تخت بوده که رشد ۴۲درصدی داشته است.

دکتر آقاجانی با بیان اینکه تخت های روانپزشکی نیز از برکات توسعه و عمران در طرح تحول بی نصیب نمانده است، بیان داشت: ارتقای خدمات سلامت روان در دولت یازدهم با افزایش ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی در بیمارستان های عمومی سراسر کشور همراه بود.

وی ادامه داد: افزایش ۳۹ درصدی تخت های سوختگی و در کنار بهسازی بخش های سوختگی، خدمت ارزشمند دیگری در جهت آسایش بیماران دردمند بود.

دکتر آقاجانی گفت: همچنین تخت های مراقبت های ویژه سوختگی از ۶۰ تخت به ۲۰۰ تخت افزایش یافت که رشد ۲۳۳ درصدی داشته است.

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد ارتقای کیفیت خدمات اورژانس گفت: قبل از برنامه تحول نظام سلامت تنها ۹۱ بیمارستان دارای پزشک متخصص مقیم بود که با همت دولت یازدهم در ۴۱۲ بیمارستان دولتی ماهانه ۷۲۰۰ متخصص مقیم برای دسترسی هموطنان به خدمات درمانی تخصصی حضور دارند.

وی در توضیح بیشتر گفت: حضور پزشک متخصص مقیم در شب و روزهای تعطیل در بیمارستان های دولتی با افزایش ۴۵۲ درصدی همراه بود که در آن ۸۵۰ متخصص مقیم در هر شب در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت فعالیت دارند.

دکتر آقاجانی گفت: راه اندازی ۱۵۰۰ تخت اورژانس در کنار بهسازی و استانداردسازی ۱۸۰ بخش اورژانس در سراسر کشور همزمان با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، در دولت یازدهم صورت پذیرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره راه اندازی مراکز درمان ناباروری نیز گفت: ۱۵ مرکز درمان ناباروری جدید با به امکانات نوین در کشور تجهیز و راه اندازی شده است.

وی درخصوص تشخیص و درمان سرطان و مراکز ویژه سرطان گفت: در راستای پیشگیری و درمان سرطان طرح آمایش سرزمینی سرطان در ایران و برنامه توسعه شبکه مراقبت سرطان در ایران اجرا شد و همچنین تعداد تخت های شیمی درمانی به ۷۰۲ تخت تا پایان شهریورماه افزایش پیدا می نماید .

دکتر آقاجانی گفت: دستمزد انجام خدمات شيمي درماني و راديوتراپي در دولت یازدهم رایگان شد و بیماران تنها ١٥ تا ٢٠ درصد هزينه داروهاي شيمي درماني را پرداخت می کنند.

وی گفت: همچنین برای اولین بار ۴۱ مرکز غربالگری با فعالیت پزشکان و تیم درمانی مجرب، برای تشخيص زودهنگام سرطان در کشور راه اندازی شد.

دکتر آقاجانی درخصوص درمان پیشرفته سکته حاد قلبی به عنوان اولین علت مرگ ایرانیان گفت: در راستای درمان سکته قلبی نیز برنامه ملی درمان پیشرفته سکته حاد قلبی، اجرا شد که در آن ۱۸۰۰۰ آنژیوپلاستی اولیه در ۵۴ بیمارستان کشور و در ۲۴ شهر صورت گرفت.

وی درباره توسعه خدمات دندانپزشکی تصریح کرد: در حال حاضر ارائه خدمات دندانپزشکی با اولویت خدمات اورژانسی به صورت ۲۴ ساعته در ۳۱ بیمارستان انجام می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت به اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه اشاره کرد و افزود: به منظور تجهیز و افزایش تخت های مراقبت ویژه ۷۰۰ میلیارد تومان، تخت های مسمومیت ۲۵ میلیارد تومان، تخت های روانپزشکی ۳۰ میلیارد تومان، تخت های ویژه سوختگی، ۵۰ میلیارد تومان و به منظور گسترش مراکز ناباروری ۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.
منبع: سایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هجده =