در نشست خبری هفته حمایت از بیماران کلیوی ایران مطرح شد؛ تعرفه پیوند کلیه افزایش یابد

مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران از کمبود پزشکان متخصص بیماران کلیوی در برخی از استان ها ابراز نگرانی کرد و گفت: کشور روزانه ۵۰ میلیارد تومان برای دیالیز بیماران کلیوی هزینه می پردازد.

به گزارش روابط عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران،  در آستانه هفته حمایت از بیماران کلیوی به منظور ارائه گزارشی از آخرین وضعیت بیمارن دیالیزی و پیوندی کشور و همچنین اعلام برنامه های کلان تدارک دیده شده در سطح ملی نشستی خبری با حضور مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران و ریاست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت و درمان در انجمن حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد.

دراین نشست داریوش آرمان مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران گفت: یکی ازرسالت های اصلی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ارتباط موثری با انجمن ها و مراکز پزشکی جهت ارائه بهترین خدمات به بیماران کلیوی و دیالیزی است که خوشبختانه با تعامل مناسب با وزارت بهداشت این امکان فراهم شده و در حال حاضر تفاهم نامه هایی صورت گرفته و این اتفاق میتواند گامی موثر در راستای یاری رساندن به بیماران دیالیزی و پیوندی بردارد.

وی دررابطه با افتتاح شعب غرب استان تهران افزود: با توجه به اینکه انجمن درمحدوه غرب تهران ، در شهریار و شهرستان های اطراف دفتری را نداشت ، لزوم ایجاد این شعبه احساس می شد که با برنامه ریزی های صورت گرفته این اتفاق محقق شد و روز سه شنبه  شعبه غرب انجمن در شهر قدس افتتاح خواهد شد و به بیماران این منطقه خدمات دهی می شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران ادامه داد : با مساعدت های شهرداری و شورای شهر در این شهرستان ملک ۲ هزار متری در اختیار انجمن قرار گرفته است که در نظر است در این محل یک مرکز درمانی جامع ایجاد خواهد شد که در حال حاضر عملیات اولیه آن آغاز شده وبه زودی به مرکزی مجهز جهت خدمات رسانی به بیماران دیالیزی و کلیوی و سایر بیماری های خاص تبدیل خواهد شد.

درادامه این نشست آرمان از افتتاح بزرگترین مرکز دیالیز خیریه غرب کشوردر استان زنجان خبر داد و بیان کرد: این مرکز نیز همزمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی در هفته آتی آغاز به کار خواهد کرد که این مجموعه با ۳۰ تخت دیالیز باهمت انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی شکل گرفته تا بتواند بخشی از مشکلات درمانی و پزشکی بیمارن کلیوی این استان و شهرستان های اطراف را پاسخگو باشد.

وی گفت: در هفته حمایت روز چهارشنبه سفری به استان آذربایجان شرقی خواهیم داشت ودر این استان نیز طرح های مختلفی را بازدید و افتتاح  خواهیم کردتا با ارزیابی دقیق گام هایی جهت درمان مطلوب بیماران برداشته شود.

آرمان با اشاره به سفرهای استانی خود برای بررسی وضعیت درمانی و معیشتی بیماران کلیوی اظهار داشت: در این سفرها بیش از هر چیز ضرورت ایجاد فرهنگ پیشگیری محسوس بود که این امر یکی از اهداف اصلی انجمن حمایت از بیماران کلیوی در نظرگرفته شده و در این خصوص نیز یک طرح ملی با همکاری وزارت بهداشت ، سازمان جمعیت جوانان هلال احمر و شهرداری ها  و سایر دستگاههای مربوطه در کلان شهرها خواهیم داشت تا با اجرای این طرح به مساله پیشگیری بیش از گذشته پرداخته شود.

مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی ایران با اشاره به اینکه علت ۷۰ درصد بیماری های  کلیوی دیابت و فشار خون است ، افزود:بی تردید اگر مردم به سلامت جسم و مساله پیشگیری توجه نکنند به طورحتم کشوربا شیوع بیماری های کلیوی مواجه خواهد شد و این امر خطر بسیار جدی برای شهروندان و کشوربه شمار خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه در کشور حدود ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد ،افزود: در حال حاضر هر فرد دیالیزی در کشور ۴۰۰ هزار تومان و روزانه بیماران دیالیزی ۵۰میلیاردتومان برای کشور هزینه خواهد داشت است که با این تعداد بیمار دیالیزی سالانه هزینه بسیار بالایی به نظام سلامت کشورو مردم تحمیل می شود زیرا امروزه یک بیمار دیالیزی ۷ برابر یک بیمار پیوندی هزینه دربردارد بنابراین باید بیش از گذشته به مساله پیشگیری توجه کرد.

آرمان با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از استانها پزشک متخصص بیماری های کلیوی وجود ندارد و این امر یک معضل بزرگ به شمار میرود ، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ متخصص بیماری های کلیوی در کشور وجود دارد که این تعداد پاسخگوی شمار بیماران کلیوی موجود در کشور نیست و متاسفانه در بسیاری از استان های کشور پزشک متخصص کلیه وجود ندارد زیرا در حال حاضر پزشکان جوان تمایل به فعالیت در این رشته ندارد که البته اگر این روند ادامه یابد به طور حتم با مشکل کمبود جدی پزشک متخصص مواجه خواهیم بود.

آرمان درخصوص یکی از برنامه های خود در انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران تصریح کرد: تهیه گزارش میدانی از وضعیت درمانی و پزشکی استان های مختلف از اقداماتی بود که از زمان پذیرفتن مسئولیت مدیریت مجموعه به صورت مستمر با همکاری اعضای هیات مدیره انجمن صورت داده ایم و با بررسی وضعیت دیالیز و درمان بیماران با تعاملاتی که با وزیر بهداشت ،دکتر شادنوش ، دکتر ایازی و دکترجان بابایی در وزارت بهداشت داشتیم خوشبختانه توانسته ایم برخی از مشکلات را مرتفع کنیم و بسترهای لازم را جهت خدمات رسانی بهتر به بیماران فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال هیچ دستگاه دیالیزی به چرخه دیالیز کشور افزوده نشده بود، اظهار داشت: باتوجه به فرسودگی و کمبود دستگاه دیالیز در کشورجلساتی پیوسته با وزیر بهداشت انجام شد وخوشبختانه ایشان دستور دادند  حدود ۳ هزار و ۶۰ دستگاه دیالیز تا ۳ سال آینده به چرخه دیالیزکشورافزود شود که در حال عملیات برگزاری مناقصه این دستگاه ها هستیم که این امر به طور قطع یک تحول مناسب درحوزه سلامت خواهد بود.

وی درخصوص میزان هدیه ایثار به اهداء کنندگان غیرفامیل بیان کرد: درحال حاضراهداء کنندگان کلیه غیر فامیل حدود ۱۸ میلیون تومان از گیرنده عضو و یک میلیون هدیه ایثارازسوی دولت دریافت می کند که حدود ۴سال است که این میزان تغییر نکرده است  به همین منظورمکاتباتی با مسئولان و دست اندرکاران در دولت و مجلس انجام دادیم تا این پول از سوی بیمار پرداخت نشود و دولت هزینه دیالیزرا بسوی ترویج فرهنگ اهداء سوق دهد .

آرمان گفت : درسال گذشته حدود ۱۳۵۱ پیوند کلیه از مرگ مغزی و ۹۳۱ پیوند از فرد زنده صورت گرفته است با وزارت بهداشت میزان پیوند امیدواریم تا پایان سال رشد شایان توجهی خواهد داشت.

وی در خصوص درخواست خود از سازمان های بیمه گرافزود: با توجه به اینکه چند سال است تعرفه پیوند کلیه از ۱۰ میلیون و۷۰۰ هزار تومان (برای تیم پزشکی) افزایش نیافته این رقم را به حداقل ۲۰میلیون تومان برسانند که پزشکان هم علاقمندی و رغبت بیشتری را برای فعالیت در این رشته بیابند .

وی ادامه داد: با برنامه ریزی ها و کارشناسی های صورت گرفته در وزارت بهداشت وانجمن ،آزمایش HLA typing  که برای معرفی بهترین کلیه به بهترین بیمار است امکان پذیر شده و با استفاده  از آن میتوان عمرکلیه  پیوندی را افزایش داد انتظارما از شرکت های بیمه آن است که هزینه ۲ میلیون تومانی این آزمایش را تحت پوشش خود قرار دهند.

آرمان در رابطه با هزینه هدیه ایثار نیز گفت: با توجه به اینکه از ۲۰ سال پیش طبق مصوبه دولت میزان هدیه ایثار یک میلیون تومان بوده است از دولت درخواست کردیم که این میزان را افزایش دهند تا با توجه به کاهش میزان اهداء کننده کلیه ،کاهش ارزش پول و تورم موجود این هدیه به ۶ میلیون تومان افزایش یابد که امید میرود که این امر هر چه زودتر محقق شود.

مدیراین انجمن اظهار داشت: دربازدید هایی که ازسرپل ذهاب انجام شد با توجه به شرایط سخت بیماران دیالیزی این منطقه به  این عزیزان قول دادیم پیوند کلیه تمام بیماران نیازمند زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب به طوررایگان انجام شود که خوشبختانه تا به امروز چندین نفر از بیماران سر پل ذهاب تحت پیوند قرار گرفته اند و در خوابگاه مجاورانجمن سرویس ویژه دریافت کرده اند و پس از سپری کردن دوران نقاهت در کرمانشاه  در منزل ویلایی ۵۰۰ متری که انجمن تهیه کرده است استراحت کرده و پس از بهبود کامل به محل زندگی خود یازگردانده می شوند.

وی ضمن تقدیر ازدستورات ویژه مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری درخصوص فراهم شدن مسکن بیماران کلیوی سرپل ذهاب اذعان داشت: امیدواریم که مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همانطور که این امر را با توجه ویژه ای در دستور کار قرار داده اند ، زمینه ای را فراهم آوردند که قبل از بارش برف و باران و سرما بیماران دیالیزی و پیوندی را به خانه های اصلی خود برگردانند .

آرمان گفت: خوشبختانه باهمکاری مسئولان وزارت بهداشت داروی “راپامیون” که یک داروی حیاتی  برای بیماران کلیوی بود با دستور وزیر رایگان شد و با پیگیری انجمن و وزارت بهداشت داروی “مایفورتیک” که یکی دیگر از داروهای ضروری پیوند است به قیمت سابق خود بازگشته و بیماران با حدود ۱۰۰ هزارتومان میتوانند این دارو را تهیه کنند و امید میرود که  شرکت داروسازی زهرابی که یک شرکت داروسازی دولتی است داروی سلسب راهم به قیمت اولیه خود بازگرداند ،کما اینکه انتظارداریم از مسئولان وزارت بهداشت و وزارت رفاه که بیماران دیالیزی و پیوندی یک ریال را برای بیماری خود نپردازند ، خوشبختانه دیالیز در کشور ما رایگان است ولی انتظار داریم که داروها رایگان شود.

وی درخصوص پیوند اعضاء از مرگ مغزی نیز گفت:انجمن بیماران کلیوی ایران  ۲۵ سال پیش پیوند ازمرگ مغزی درکشور را پایه نهاده است و این افتخار را دارد که فرهنگ پیوند عضو وهمه فعالیت های مربوط به بیماران کلیوی را ترویج داده است ،امید میرود با توجه به اینکه روزانه حدود ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو روی تخت های بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند این فرهنگ در کشور ترویج یابد تا آمار اهداء عضو از مرگ مغزی به حداکثر برسد.

وی در رابطه با میزان پیوند عضو ازمرگ مغزی بیان  کرد: از شروع پیوند کلیه در کشور تا پایان سال۱۳۹۶  ما ۲۸ درصد از پیوندها را از مرگ مغزی انجام داده ایم اما یک بررسی دقیق تر نشان می دهد که درچند سال گذشته سیرصعودی بسیار خوبی را داشته ایم به شکلی که از یک درصد سال  ۱۳۷۹، امسال به بالای ۶۰ درصد خواهیم رسید که این امربیانگر این مطلب است که با ترویج فرهنگ اهداء در بین مردم میتوانیم شاهد جهشی بزرگتر دراین حوزه باشیم .

آرمان ادامه داد: برطبق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۶ تعداد بیماران دچارنارسایی کلیه حاد در جهان ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر بوده است که از این تعداد ۲ میلیون ۶۸۶ هزار نفر بیمار دیالیز هستند. در ایران نیز تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۲ هزار نفر بیمار دیالیزی داشتیم که ۹۵ درصد دیالیز خونی  انجام داده اند و ۵ درصد تحت دیالیز صفاقی قرار گرفته اند.

وی گفت: یکی از برنامه هایی که در انجمن دردستور کارقرار گرفته است سوق بیماران به سمت دیالیز صفاقی است که این امر نیازمند فرهنگ سازی بین بیماران است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران گفت : طبق آمار ثبت احوال از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۴۶ هزار و ۴۰۱ ایرانی به علت  بیماری های کلیوی فوت کرده اند و ۸۶ درصد از جامعه بیماران اعم ازدیالیزی و پیوندی بین ۱۶ تا۶۴ سال سن دارند.

وی با اشاره به موج پیوند های دوم وسوم افزود: با توجه به ضرورت این پیوندها باید با بهبود هزینه های دارو و فراهم کردن بسترهای لازم در خصوص این پیوند ها نیز  مشکلی ایجاد نشود.

آرمان در رابطه با تاثیر تحریم بر بخش پزشکی نیز افزود: بی تردید اقدام دولت آمریکا برای بیماران خاص بسیار چالش برانگیز بود که اگر این روند ضد حقوق بشری ادامه یابد و امکان انتقال پول فراهم نشود امکان ورود داروها نیز وجود نخواهد داشت که البته امید میرود با اتخاذ ساست های درست این مانع نیز مرتفع شود و بیماران کلیوی با هیچگونه مشکل در زمینه درمان خود مواجه نشوند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − چهار =