آگاهی ‎بخشی در مورد سرطان پستان

آگاهی ‎بخشی در مورد سرطان پستان

امروز دوم اکتبر است. در تقویم جهانی اکتبر، ماه جهانی آگاهی‎بخشی در مورد سرطان پستان نام گرفته ‌است. بیماری که شایع‎ترین سرطان در میان زنان است و به طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در معرض ابتلا به آن قرار دارد.

سرطان سینه تا حد زیادی قابل پیشگیری است. علاوه بر این موضوع می توان به سرعت درمان آن را انجام داد به شرط آنکه به موقع متوجه بروز آن شد.

راه کارهای پیشگیری از سرطان سینه

یکی از راه کارهای بسیار مفید برای جلوگیری از سرطان سینه داشتن فعالیت و تمرین های بدنی مداوم است. می توان با انجام فعالیت های ساده بدنی و مختصر از این بیماری جلوگیری کرد.

یکی دیگر از راه های پیشگیری از سرطان سینه ، رعایت یک رژیم غذایی مناسب است. شما باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی سرشار از فیبر و همچنین مکمل های غذایی غنی از ریز مغذی ها را جای دهید.

حتی الامکان در دوران یائسگی از مصرف هورمون پرهیز کنید، بسیاری از زنان در این دوران دچار علائمی مثل گرگرفتگی، پوکی استخوان و خشکی واژن می شوند و هورمون درمانی باعث بهبود این علائم می شود اما از طرفی شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد خصوصاً اگر به مدت طولانی مصرف شود. در مورد روشهای بهبود علائم یائسگی و جایگزین هورمون درمانی می توانید با پزشک متخصص مشورت کنید.اگر هورمون درمانی برای شما ضروریست، آن را به صورت کوتاه و با نظر پزشک معالج مصرف کنید.

شیردهی، شانس ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران شیردهی در بدن زنان هر چه این دوران بیشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پستان نیز برحسب طول مدت شیردهی پایین می آید.

در مورد مصرف قرص های ضدبارداری، خصوصاً به مدت طولانی حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید و از مصرف خوسرانه این داروها بپرهیزید.

روش انجام معاینه پستان را بیاموزید و با علائم سرطان پستان آشنا شوید. از آنجایی که شایعترین علامت سرطان پستان وجود توده بدون درد در پستان است که در اکثر موارد توسط خود بیمار تشخیص داده می شود. این توده معمولاً غیرمتحرک و چسبیده به بافت اطراف است و ممکن است باعث تغییر شکل یا رنگ پوست پستان شود.

سرطان سینه از آن دسته بیماری هایی است که با داشتن الگوی و سبک زندگی صحیح می توان از آن پیشگیری کرد.

در زنان توصیه می شود بعد از سن ۲۵ سالگی برای چکاپ به پزشک مراجعه کنند و این کار را هر سال و یا ۳سال یکبار با تشخیص پزشک تکرار کنند. در افراد بالای ۴۰ سال این چکاپ به صورت سالانه حتما توصیه می شود.


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =