از کجا بفهمیم در بدنمان “لخته خون” داریم؟

از کجا بفهمیم در بدنمان “لخته خون” داریم؟

یک متخصص قلب و عروق با اشاره به خطرات وجود لخته خون در بدن، به تشریح علائم تشخیص این عارضه پرداخت.

دکتر مصطفی بهره مند در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود دو نوع لخته خون گفت: لخته خون تشکیل شده در شریان ها(سرخرگ ها) با لخته خون وریدی (سیاهرگ ها) متفاوت بوده و هرکدام علائم خاص خود را دارد.

وی با اشاره به خطرناک بودن وجود هر نوع لخته خون در بدن، گفت: در این بین لخته های خون تشکیل شده در شریان ها یا همان سرخرگ ها که مسئول خونرسانی به اندام ها هستند به مراتب خطرناک تر است.

وی افزود: وجود هر نوع لخته خون در سرخرگ ها جریان خونرسانی به اندام ها را مختل کرده و ظرف چند ساعت با مسدود کردن مسیر خونرسانی می تواند موجب مرگ اندام و حتی مرگ خود فرد شود.

بهره مند گفت: اگر لخته خون در شریان های قلب باشد می تواند موجب سکته قلبی، در مغز موجب سکته مغزی، در پا موجب لنگش شدید فرد و در هریک از اندام های دیگر موجب اختلال در عملکرد آن اندام و در نهایت موجب مرگ آن اندام شود.

بهره مند گفت: علائم وجود این لخته ها بسته به محل شریان متفاوت است. بطور مثال اگر در شریان قلب لخته خون داشته باشیم علائمی مانند درد قفسه سینه را خواهیم داشت و در مغز این علائم بصورت اختلال در تکلم، اختلال در راه رفتن، کاهش هوشیاری و بی حرکت شدن یک قسمت بدن خود را نشان می دهد.

وی افزود: در اندامی مانند پا وجود لخته خون در شریان موجب عدم باز و بسته شدن پا و درد شدید در آنها می شود و در سایر اندام ها هم علائم متفاوت دیگری دارد.

این متخصص قلب و عروق گفت: با توجه به خطرات لخته خون در شریان ها ضروری است افراد به محض مشاهده این علائم هرچه سریعتر به اورژانس مراجعه کنند.

بهره مند گفت: در زمینه رفع لخته خون در شریان‌ها زمان طلایی وجود دارد که برای قلب کمتر از دو ساعت، برای مغز کمتر از سه تا چهار ساعت و برای سایر اندام‌ها کمتر از شش ساعت است.

وی افزود: چنانچه بیمار در این زمان طلایی به مراکز درمانی مراجعه کند دچار عوارض بسیار کمتری خواهد شد و هرچه زودتر مراجعه کند عوارض آن هم کمتر خواهد بود، اما بعد از این ساعت عملا بخشی از اندام و یا همه آن به دلیل عدم خونرسانی از بین رفته و کاری نمی‌شود برای نجات آن ارگان انجام داد و حتی احتمال مرگ افراد در صورت درگیری قلب و مغز وجود دارد.

بهره مند در ادامه به تشریح علائم وجود لخته خون در وریدها(سیاهرگ ها) پرداخت و افزود: در سیاهرگ‌ها در صورت وجود لخته خون زمان بیشتری برای درمان و پیشگیری وجود دارد و حتی دو تا سه روز برای این کار فرصت هست.

این متخصص قلب و عروق گفت: وجود لخته خون در سیاهرگ‌ها عمدتا در قسمت های تحتانی و پاها مشاهده می شود که با علائمی مانند پادرد و ورم وجود دارد و در سایر اندام هایی که لخته خون در سیاهرگ آنها ایجاد شده همین علائم درد و ورم مشاهده می‌شود.

بهره مند احتمال تشکیل لخته خون وریدی در افراد سالمند، کم تحرک و زنانی که قرص پیشگیری از بارداری مصرف کرده و نیز در افرادی که سابقه فامیلی در این زمینه داشته و یا داروهای هورمونی مصرف می کنند را بیش از سایر افراد دانست.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 1 =