آیا داروهای گیاهی به طور کلی بی‌خطر هستند؟

آیا داروهای گیاهی به طور کلی بی‌خطر هستند؟

دکتر محمد حسین فرزایی عضو هیئت علمی و دانشیار داروسازی طب ایرانی دانشگاه گفت: استفاده از فراوری‌های گیاهی و فرآورده‌های سنتی صرف اینکه گیاهی هستند کاملاً ایمن نمی‌باشند.

وی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه داروهای گیاهی نیز همانند هر دارویی عوارض جانبی و پرهیزات خاص خود را دارند گفت: هر فردی با هر شرایطی و هر سن و هر نوع بیماری نباید به این بهانه که دارو گیاهی است از آن استفاده نماید زیرا این مسئله کاملاً از نظر علمی اشتباه است.

به گفته وی در بعضی از شرایط خاص با داشتن بیماری‌های زمینه‌ای استفاده از داروهای گیاهی منع مصرف دارد و حتی ممکن است فرد دچار مسمومیت دارویی از این گیاهان شود و عوارض جبران ناپذیری را بر جا گذارد.

وی با بیان اینکه مصرف داروهای گیاهی باید تحت تجویز و نظر متخصصین طب سنتی انجام گیرد گفت: به طور مثال خیلی از بیمارانی که مشکلات قلبی و عروقی دارند ، داروهای ضد پلاکت مصرف می‌کنند و در کنار مصرف این داروهای ضد پلاکت اگر یک داروی گیاهی ضد لخته شدن مصرف نمایند با تداخل دارویی  و تشدید عوارضی که ایجاد می‌کند باعث خونریزی داخلی شده و مشکل خونی شدیدی برای فرد ایجاد می نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: مصرف هرگونه داروی گیاهی باید با تجویز و تحت نظر متخصصین مربوطه انجام گیرد تا از تداخلات دارویی و عوارض جانبی پیشگیری گردد و صرف اینکه مصرف داروی گیاهی بی خطر است کاملاً غیرعلمی می‌باشد.
به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هجده =